dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:05:55Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:05:55Z | |
dc.date.issued | 1995 | en_US |
dc.date.submitted | 2002-10-01 | en_US |
dc.identifier.citation | Befring, Eirik. Dataspill forklart for akademikere. Hovedoppgave, University of Oslo, 1995 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/27412 | |
dc.description.abstract | "Dataspill forklart for Akademikere - nye medier, nye underholdningsformer" betrakter dataspill som medier og omhandler dataspillenes bakenforliggende strukturer. Siden dataspill er et nytt medium benyttes første del av oppgaven til å fokusere på dataspill: En beskrivelse av to dataspill, en genre gjennomgang og den historisk utviklingen til både datamaskinen og spillene.
Deretter tar jeg for meg dataspillene i et narrativt perspektiv for å se relasjonen til andre fortellerformer. Videre ser jeg på interaktivitetsbegrepet for å gripe essensen i de nye mediene. Dataspillene har utviklet seg og en av de mest distinkte endringene relaterer seg til den spillende posisjonering. Spill- og læksfæren trekkes inn for å vise at dataspillene er i slekt med både eldre og nåværende aktiviteter. I oppgavens siste kapittel tar jeg opp kjønnsaspektet og ser på hvilken betydning dette har for bruk i dataspill. | nor |
dc.description.abstract | "Computer games Explained for Academics - New Media, New Entertainment" concerns itself with computer games as media It is focused on the back-stage structure of these games. Being such a new phenomenon, the first part of the thesis is dedicated to defining it. I describe two computer games and probe in to the genre structure of the different games. The historical aspect of the computer, as well as that of the games, is a necessity in understanding computer games.
The main part of the thesis explores the use of narrative theory in understanding the games. Further I look into the field of "Interactivity" for the essence of the new media. Chapter 7 deals with the new positioning of the player. There is also a marked sex difference in the use of these games and my last chapter concerns this area. | eng |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Dataspill forklart for akademikere : nye medier, nye underholdningsformer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2003-07-04 | en_US |
dc.creator.author | Befring, Eirik | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::310 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Befring, Eirik&rft.title=Dataspill forklart for akademikere&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1995&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-36859 | |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 1663 | en_US |
dc.identifier.bibsys | 95242178x | en_US |