Browsing Utdanningsledelse by Title
Now showing items 242-261 of 435
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Oppgaven baserer seg på en kvantitativ studie om mellomledere i den videregående skolen. Det er oppgavens mål å kartlegge mellomledernes erfaringer og opplevelse av egen arbeidssituasjon. 85 mellomledere fra 19 skoler har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie der jeg undersøker hvilke erfaringer nytilsatte rektorer har med deltagelse i et mentorprogram. Studien ser også på hvordan skoleeier legitimerer og designer et slik mentorprogram. ...
-
Mesterlæreren i profesjonsfellesskapet. Utforsking av veien fra taus kunnskap til profesjonell instrumentalundervisning.Restricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)
-
Mesterlæreren i profesjonsfellesskapet. Utforsking av veien fra taus kunnskap til profesjonell instrumentalundervisning.Restricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Tema omhandler læreres, skoleleders og elevens egen motivasjon for faget nynorsk. Jeg har ønsket å finne ut av hvorfor holdningene til dette faget er spesielt negativt i Oslo, og om noen av disse holdningene kan settes i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgaven setter fokus på hva som er viktig for at mellomledere i grunnskolen skal oppleve jobbmotivasjon og prestere godt i jobben. Mellomleder blir i nyere forskning sett på som en viktig og gjerne undervurdert ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Utdanningssektoren i Norge har vært utsatt for flere reformer og endringer de siste tiår. Internasjonale undersøkelser viser at norske elever kommer dårligere ut enn andre sammenlignbare land. Norge har satt fokus på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Vurdering er et spennende og aktuelt tema innen skole og utdanning. Jeg er opptatt av at vurdering i barneskolen skal være av god kvalitet og at vurdering settes inn hensiktsmessige systemer. Denne oppgaven dreier seg om ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Skolen er stadig under press og i endring. For stadig å møte samfunnets krav, blant annet resultatforbedring og bedre kvalitet, har dette vært med på å danne grunnlaget for innføringen av Nasjonal kvalitetsvurderingssystem ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Skolen er stadig under press og i endring. For stadig å møte samfunnets krav, blant annet resultatforbedring og bedre kvalitet, har dette vært med på å danne grunnlaget for innføringen av Nasjonal kvalitetsvurderingssystem ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)I løpet av de siste tiårene har det vært et økende fokus på læringsutbytte og resultatmåling i skolen. I 1988 kom OECD med en rapport der de stilte spørsmål om hvordan norske myndigheter kan sikre god kvalitet i et system ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne oppgaven handler om nasjonale prøver i lesing og hvordan skoleledere og lærere oppfatter at prøvene påvirker kvaliteten på opplæringen. Jeg har definert forutsetningen for denne kvaliteten til formålet til opplæringen, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Gjennom tilsyn blir skolene kontrollerte på om skolens virksomhet drives i tråd med gjeldende lov- og regelverk. Det å se på hvordan tilsyn oppleves og hvordan tilsyn eventuelt kan påvirke driften av skolene, kan være ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)I denne oppgaven setter jeg søkelyset på hva rektorer foretar seg når en lærer ikke fungerer i jobben. Problemstillingen er: Hvordan velger rektorer å gå frem når en lærer ikke fungerer i jobben? Temaene for oppgaven dreier ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)En forventning i rammeverket for nasjonale prøver er at kommuner og skoler bruker resultatene som grunnlag for kvalitetsutvikling i opplæringen både på individ, skole- og skoleeiernivå. Hvordan gjøres dette? Hva kjennetegner ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)En forventning i rammeverket for nasjonale prøver er at kommuner og skoler bruker resultatene som grunnlag for kvalitetsutvikling i opplæringen både på individ, skole- og skoleeiernivå. Hvordan gjøres dette? Hva kjennetegner ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)En forventning i rammeverket for nasjonale prøver er at kommuner og skoler bruker resultatene som grunnlag for kvalitetsutvikling i opplæringen både på individ, skole- og skoleeiernivå. Hvordan gjøres dette? Hva kjennetegner ...
-
"Nei, jeg synes ikke det er noe ålreit" : en analyse av interaksjon i et lederteamRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2005)1. Problemstilling: Tema for denne Masteroppgaven er ledelse som sosiokulturell aktivitet, og vi analyserer interaksjonen i et lederteam ved en bonusskole. Problemstillingen lyder: Hva kjennetegner lederteamets samhandling ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan ledelsen legger til rette for læring på en transportterminal. Jeg har utforsket læringslandskapet på terminalen ved å finne ut hva ledere på ulike nivåer gjør for at medarbeiderne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Denne masteroppgaven er et innspill i debatten om kvalitet i utdanningen. Kvalitet, evaluering og ansvar er sentrale tema i utdanningspolitisk sammenheng og i skolens hverdag. Søkelyset rettes mot nye system for evaluering; ...