Abstract
Denne oppgaven setter fokus på hva som er viktig for at mellomledere i grunnskolen skal oppleve jobbmotivasjon og prestere godt i jobben. Mellomleder blir i nyere forskning sett på som en viktig og gjerne undervurdert brikke i organisasjonsmessig sammenheng, i flere studier omtalt som «endringsagenten», som potensielt sett både kan hemme og fremme utvikling av en organisasjon. Det finnes lite forskning på mellomledere i kunnskapsorganisasjoner, og særlig lite på mellomledere i grunnskolen. De senere år har det vært økende interesse for forskningsresultater som viser at skoleledelsen, og ikke bare lærerne, har betydning for elevenes læringsresultat. Derfor er det interessant å avdekke hva som kan få mellomlederne i grunnskolen til å være mest mulig motiverte og prestere sitt beste i jobben. Oppgavens problemstilling lyder som følger: «Hva kjennetegner de motiverte mellomlederne?» Studien er en kvalitativ studie, og datamaterialet som ligger til grunn for oppgaven består av intervjuer med syv mellomledere i grunnskolen i Bergen kommune. Oppgaven tar utgangspunkt i motivasjons- og organisasjonsteori. Sentrale begreper er rolletvetydighet, rollekonflikt og rolleoverbelastning, tilbakemelding, forventningsverditeori, mestringsforventning og tillit. Sentrale funn er at tillit og mestring er viktig for mellomledernes jobbmotivasjon. Positive tillitsforhold både til nærmeste leder, lederkolleger på samme nivå og til underordnede er viktig for at mellomlederne fortsetter i jobben, presterer godt og er motiverte for jobben. Mestringsopplevelser har også mye å si for at mellomlederne blir i jobben, er motiverte og opplever arbeidsglede. Felles forståelse og tydelige forventninger for hva mellomledernes rolle innebærer når det gjelder oppgaver og ansvar, er viktig for at mellomlederne skal kunne innfri forventninger, prestere godt og dermed oppleve at de mestrer jobben. Å ha oppgaver de verdsetter er også en kilde til arbeidsglede og motivasjon. Mangel på ressurser, særlig tid, uklarhet i forhold til hva som forventes av dem, konflikter på elev- og voksennivå og motstand i organisasjonen, opplever mellomlederne som negativt for jobbmotivasjon. Funnene indikerer at konstruktive tilbakemeldinger på prestasjon fra nærmeste leder, lederkolleger på samme nivå og underordnede, bidrar både til mellomledernes opplevelse av mestring, til deres mestringsforventninger for kommende oppgaver og til egen utvikling. Oppsummert kan det sies at datamaterialet i stor grad bekrefter det teoretiske rammeverket, særlig gjelder dette mestrings og tillits betydning for jobbprestasjon og jobbmotivasjon. Studiens bekreftelser i det teoretiske rammeverket, er ikke uventet. Det som derimot er interessant, er at funn fra denne studien, som omhandler mellomledere, bekrefter et teoretisk rammeverk som er basert på ledere. Det kan tyde på at generell ledelses- og motivasjonsteori også er anvendbar på mellomledere. Funn fra denne undersøkelsen kan gi implikasjoner både for skoleledere, skoleveiledere og skolelederutdanninger. Dette gjelder først og fremst kunnskap og forståelse for hva som kan få mellomledere til å prestere sitt beste og være mest mulig motivert for jobben. Dernest hvilken betydning mellomlederne kan ha i organisasjonen for at en skole drives effektivt og få gode elevresultater. Gitt at tillit og mestring har så mye å si for mellomledernes motivasjon som denne studien viser, bør arbeid for å skape en tillitsfremmende kultur i organisasjonen og sikring av at mellomlederne får positive mestringsopplevelser, helst tidlig i arbeidsforholdet, være to viktige tiltak fra både skoleleders og skoleveileders side. Konstruktive tilbakemeldinger satt i et system, og arbeid å skape felles forståelse for hva mellomledernes stillingsinstruks innebærer, kan være tiltak for å fremme positive mestringsopplevelser for mellomlederne. I skolelederutdanninger bør det løftes frem at generell ledelseslitteratur trolig også kan anvendes på mellomledere. I tillegg bør tillits og mestrings betydning for mellomledernes jobbprestasjon og jobbmotivasjon settes på dagsorden, særlig fordi mellomlederne kan ha stor indirekte betydning for skolens resultatproduksjon; elevenes læringsresultat. Mellomlederne i skolen blir ofte beskrevet som særdeles viktig i forhold til å få skolemaskineriet til å gå rundt. Likevel har vi forholdsvis lite forskningsbasert kunnskap om disse ledernes rolle og situasjon. Denne studien representerer et bidrag til feltet i og med at den kartlegger mellomlederes jobbmotivasjon, og hvilke faktorer som anses som viktige for at disse mellomlederne skal gjøre en god jobb. Det er ønskelig at der blir utført flere studier på mellomledere i grunnskolen, både for at funn fra denne studien kan bekreftes eller avkreftes, og for å skape større forståelse og få et enda mer helhetlig og nyansert bilde av hva om motiverer mellomlederne, endringsagentene, i grunnskolen.