Browsing Realfagdidaktikk by Title
Now showing items 129-148 of 195
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2001)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Hensikten med denne studien har vært å kartlegge misoppfatninger i matematikk som opptrer hos elever i 1T i transformativ algebra. Forskning utført av Booth (1984) og Naalsund (2012) viser at mange elever har misoppfatninger ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilke misoppfatninger elever i den videregående skole kan ha i matematikk og da spesielt innen område funksjoner. KIM-prosjektet (Kvalitet I Matematikkundervisningen) har avdekket ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne problemstillingen har styrt arbeidet med denne masteroppgaven: -Hvilke misoppfatninger kan elever i ungdomsskolen ha til emnet sannsynlighet? Gjennom et oppgavesett med diagnostiske oppgaver har jeg ønsket å påvise ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Geofag er et fag som tar for seg komplekse fenomener og prosesser som er vanskelige å undervise kun ved hjelp av tekst. Derfor er det vanlig å anvende modeller til å illustrere ideer og kunnskap. Dette er derimot et lite ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Til grunn for denne masteroppgaven ligger det to problemstillinger. - Hvordan tenker elever i ulike typer algebraoppgaver? - Hva tenker elever om emnet algebra? Spørsmålene er blitt forsøkt besvart på grunnlag av en ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Høsten 2002 startet arbeidet med å lage et nasjonalt prøvesystem i norsk, engelsk og matematikk. Dette var noe nytt i Norge, selv om det finnes erfaringer fra tilsvarende prøver i andre land. Oppmerksomheten rundt prøvene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)STIKKORD: Naturfag i videregående skole – Naturvitenskaplig allmenndannelse - Rekruttering til naturfagene Tema/problemstilling Denne masteroppgaven har til hensikt å vise den forståelse og opplevelse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)I denne kvalitative undersøkelsen om elevenes forhold til matematikkfaget er det tre hovedtemaer: Elevers holdninger til matematikkfaget, klassemiljø og elevenes syn på matematikkfagets begrunnelser. Viktige spørsmål som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har som formål å se på hvordan elever og lærer bruker læreboka i matematikkundervisningen og om dette potensielt kan bidra til utvikling av matematisk kompetanse. Tidligere studier ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)«Tilpasset opplæring» er ett av satsningsområdene i Kunnskapsløftet 2006. Et tiltak som ofte blir benyttet i matematikkundervisningen er å differensiere oppgavene etter elevenes faglige nivå, såkalt «nivådifferensiering». ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Ifølge internasjonale og nasjonale komparative undersøkelser skårer minoritetselevene i norske skoler lavere enn majoritetselevene (se for eksempel PISA 2009, TIMSS 2007 og nasjonal prøver). Mulige årsaker til prestasjonsavviket ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Hovedtemaet for denne masteroppgaven er elevers holdninger til matematikk. Et av hovedmålene fra Kunnskapsdepartementets strategiplan Fra matteskrekk til mestring var mer motivasjon og positive holdninger (2011). For ...
-
Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasseRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Formålet med masteroppgaven var å undersøke hvilken forståelse norske 8.klassinger har av algebraiske uttrykk. Det ble tatt utgangspunkt i oppgaver som ble brukt i TIMSS 2003. Oppgavene testet ulike aspekter som kan sies ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Målet med denne studien har vært å svare på problemstillingen: Hvordan opplever tre nylig innflyttede minoritetselever overgangen til matematikkundervisningen i Norge? Det blir stadig flere elever med minoritetsbakgrunn ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Hensikta med denne studien har vært å undersøkje korleis metaforar speler ei rolle for omgrepsforståinga hos fleirspråklege elevar. Klasseromma i dag er prega av eit mangfald der fleire kulturar er representert, og i følgje ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Jeg arbeider som lærer i Fengselsundervisningen i Oslo (Grønland Voksenopplæringssenter). Herunder hører undervisningen ved Bredtveit fengsel, forvarings- og sikringsanstalt for kvinner, hvor jeg har faglig ansvar for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)En kvalitativ studie av elevers utfordringer i overgangen fra 10. klasse matematikk til matematikk 1T på videregående skole