Browsing Spesialpedagogikk by Title
Now showing items 1219-1238 of 2300
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Dette masterstudiet undersøkjer i kva grad lesetreningsprogrammet Aski Raski påverkar ordavkodingsferdigheiter til elevar i 3. og 4.kl. Studiet har eit kvasi-eksperimentelt design med bruk av pretest, intervensjon og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)I masteroppgaven har jeg satt fokus på en problemstilling som jeg mener det er for lite oppmerksomhet og kunnskap om i den norske skole og i samfunnet generelt. Mange elever sliter med synsrelaterte lesevansker uten at ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)SAMMENDRAG AV HOVEDOPPGAVE: Tittel: LIDCOMBE PROGRAMMET foreldres erfaringer med direkte stammebehandling av førskolebarn Bakgrunn: Formålet med denne oppgaven er å belyse et australsk stammebehandlingsprogram som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Formål og problemstilling I 2009 arrangerte Norsk logopedlag sertifiseringskurs i Lidcombe-programmet for første gang for logopeder i Norge. Lidcombe-programmet er en direkte stammebehandlingsmetode for førskolebarn, som ...
-
Lidcombe-programmets etablering i Norge : Hvorfor blir Lidcombe-programmet lite brukt i NorgeRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2013)Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for denne undersøkelsen er etableringen av det Australske stammebehandlingsprogrammet Lidcombe, som har vært et gjennomgående tema under min studietid ved Universitetet i Oslo. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Bakgrunn, formål og problemstilling: Ifølge læreplanen for 10. klasse trinn skal elevene i løpet av ungdomsskolen få innsikt i og drøfte temaer som berører seksualitet, ulik seksuell orientering, identitet, grensesetting, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Målet med dette masterprosjektet har vært å sette fokus på hva elever vet om egne måter å lære på (læringsstiler og læringsstrategier), og om elever får vite mer om sin måte å lære på gjennom å kartlegge på hvilken måte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Avdeling Lillesogn var opprinnelig en tradisjonell, døgnbasert barnepsykiatrisk avdeling. I år 2000 ble behandlingen lagt om, inspirert av multisystemiske tanker. Den nye behandlingsmodellen, Lillesognmodellen, er basert ...
-
Lingvistisk kvalitet og kvantitet i flerspråklige fireåringers ytringer - En mixed methods-studie av verbale ytringer i bildebokdialogRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2023)Språket er vårt viktigste kommunikasjonsmiddel og har sin mest avgjørende utviklingsperiode i løpet av de fire første leveårene (Kristoffersen, 2005; Lind & Kristoffersen, 2014; Rygvold et al., 2019; Sveen, 2005). ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)I en spesialpedagogisk hverdag i Pedagogisk-Psykologisk tjeneste, er et solid teoretisk fundament nødvendig. Spesielt når en skal veilede foreldre til førskolebarn med ulike vansker. Derfor handler denne oppgaven om hvordan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Bakgrunn, problemstilling og formål: Første året i masterstudiet ble vi vist en film, der en ektefelle til en afasirammet holdt et foredrag. I dette foredraget sa ektefellen en setning som skapte store refleksjoner hos ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Artikkelen undersøker elevenes opplevelser av relasjoner med jevnaldrende på 10. trinn med utgangspunkt i kroppen. Studien bygger på fem kvalitative, individuelle dybdeintervjuer med tiendeklassinger. En viktig del av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Bakgrunn Cochleaimplantat har gitt døve mulighet til å høre, og har gjort at mange døve kan delta i den hørende verden på en måte som ikke tidligere var mulig for dem. Likevel er det utfordringer knyttet til bruk av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn for problemstilling: Det fins internasjonal forsking på livskvalitet innan eit mangfald av fagområde. I spesialpedagogisk samanheng blir livskvalitet oftast brukt som ei målsetjing i arbeidet med opplæringstiltak ...