Abstract
Denne masteroppgaven fremstiller konserveringen av lerretsmaleriet Kystbilde I, malt av den norske kunstneren Carl Nesjar (f. 1920), i perioden 1961 til 1963. Målsetningen med prosjektet var å identifisere og dokumentere hvilke materialer og teknikker Nesjar benyttet da han malte bildet. Maleriets tilstand skulle også undersøkes, og det skulle behandles. Det er to hovedtema i oppgaven knyttet til sentrale aspekter ved konserveringen av Kystbilde I. Det første er kunstnerintervju som metode for konservering, det andre er reparasjon av brannskade på malerier.
Oppgaven starter med en gjennomgang av det tilgjengelige kildematerialet. Deretter drøftes metodevalg, med vekt på bruk av kunstnerintervju. Det ble utført et intervju med Carl Nesjar som et ledd i undersøkelsene av Kystbilde I. Intervjuet ble en sentral kilde i det videre arbeidet.
Undersøkelser av kontekst omfattet en plassering av Kystbilde I i Nesjars kunstnerskap, samt i en kunsthistorisk kontekst. I tillegg ble den tekniske konteksten undersøkt, noe som innebar undersøkelser av hvilke materialer som var tilgjengelige på tiden da maleriet ble laget. Disse undersøkelsene dannet et bakteppe for videre undersøkelser, og var avgjørende for å tolke funn fra tekniske undersøkelser. På 1960-tallet, da Kystbilde I ble malt, hadde kunstnere fått mange nye valg- og variasjonsmuligheter, noe som skyldtes utviklingen av nye bindemiddeltyper, nye pigmenter og prefabrikkerte materialer.
Undersøkelsene av maleriet startet med pynteramme, deretter bunnmaterialer og tilslutt malingsstrukturer. Fordi maleriet er stort og malingsstrukturene forskjelligartede, måtte en egnet metode for registrering benyttes. Det ble lagt vekt på at informasjonen kunne sammenfattes og være til nytte for senere undersøkelser av Nesjars maleteknikk. Malingsstrukturene ble oppdelt i 29 felter som hver ble beskrevet fra grunderingslag og opp, både i forhold til farge, lagoppbygging, teknikk, og eventuelt pigmentinnhold. Det ble benyttet ulike fotoanalytiske teknikker i undersøkelsene, samt de instrumentelle metodene XRF og SEM-EDX for identifisering av uorganisk materiale, og FTIR for undersøkelse av bindemiddel.
I kapitlene om tilstand og behandling er fokuset på brannskaden og på behandling av denne. Men også andre problemstillinger knyttet til Kystbilde I ble drøftet, som for eksempel eksterne og interne årsaker til skader, konsolidering og rensing av matt og ufernissert maleri, samt teoretisk problematikk rundt hvorvidt slike malerier bør fernisseres.
Vedleggene inneholder resultater av analyser, fotodokumentasjon og illustrasjoner. Et utdrag av intervjuet med Carl Nesjar er også lagt ved.