Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:16:59Z
dc.date.available2013-03-12T11:16:59Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-12-19en_US
dc.identifier.citationKempton, Hanne Moltubakk. Konservering av Carl Nesjars lerretsmaleri "Kystbilde I" (1961-1962). Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23826
dc.description.abstractDenne masteroppgaven fremstiller konserveringen av lerretsmaleriet Kystbilde I, malt av den norske kunstneren Carl Nesjar (f. 1920), i perioden 1961 til 1963. Målsetningen med prosjektet var å identifisere og dokumentere hvilke materialer og teknikker Nesjar benyttet da han malte bildet. Maleriets tilstand skulle også undersøkes, og det skulle behandles. Det er to hovedtema i oppgaven knyttet til sentrale aspekter ved konserveringen av Kystbilde I. Det første er kunstnerintervju som metode for konservering, det andre er reparasjon av brannskade på malerier. Oppgaven starter med en gjennomgang av det tilgjengelige kildematerialet. Deretter drøftes metodevalg, med vekt på bruk av kunstnerintervju. Det ble utført et intervju med Carl Nesjar som et ledd i undersøkelsene av Kystbilde I. Intervjuet ble en sentral kilde i det videre arbeidet. Undersøkelser av kontekst omfattet en plassering av Kystbilde I i Nesjars kunstnerskap, samt i en kunsthistorisk kontekst. I tillegg ble den tekniske konteksten undersøkt, noe som innebar undersøkelser av hvilke materialer som var tilgjengelige på tiden da maleriet ble laget. Disse undersøkelsene dannet et bakteppe for videre undersøkelser, og var avgjørende for å tolke funn fra tekniske undersøkelser. På 1960-tallet, da Kystbilde I ble malt, hadde kunstnere fått mange nye valg- og variasjonsmuligheter, noe som skyldtes utviklingen av nye bindemiddeltyper, nye pigmenter og prefabrikkerte materialer. Undersøkelsene av maleriet startet med pynteramme, deretter bunnmaterialer og tilslutt malingsstrukturer. Fordi maleriet er stort og malingsstrukturene forskjelligartede, måtte en egnet metode for registrering benyttes. Det ble lagt vekt på at informasjonen kunne sammenfattes og være til nytte for senere undersøkelser av Nesjars maleteknikk. Malingsstrukturene ble oppdelt i 29 felter som hver ble beskrevet fra grunderingslag og opp, både i forhold til farge, lagoppbygging, teknikk, og eventuelt pigmentinnhold. Det ble benyttet ulike fotoanalytiske teknikker i undersøkelsene, samt de instrumentelle metodene XRF og SEM-EDX for identifisering av uorganisk materiale, og FTIR for undersøkelse av bindemiddel. I kapitlene om tilstand og behandling er fokuset på brannskaden og på behandling av denne. Men også andre problemstillinger knyttet til Kystbilde I ble drøftet, som for eksempel eksterne og interne årsaker til skader, konsolidering og rensing av matt og ufernissert maleri, samt teoretisk problematikk rundt hvorvidt slike malerier bør fernisseres. Vedleggene inneholder resultater av analyser, fotodokumentasjon og illustrasjoner. Et utdrag av intervjuet med Carl Nesjar er også lagt ved.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKonservering av Carl Nesjars lerretsmaleri "Kystbilde I" (1961-1962) : med fokus på maleteknikk og brannskadeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-10-02en_US
dc.creator.authorKempton, Hanne Moltubakken_US
dc.subject.nsiVDP::124en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kempton, Hanne Moltubakk&rft.title=Konservering av Carl Nesjars lerretsmaleri "Kystbilde I" (1961-1962)&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18958en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo69072en_US
dc.contributor.supervisorTine Frøysakeren_US
dc.identifier.bibsys080910823en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23826/1/Masteroppgave_HanneM_Kempton.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata