Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 1605-1624 of 2445
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Tema og problemstilling I Nasjonal kompetansepolitisk strategi utpekes befolkningens kompetanse som samfunnets viktigste ressurs (Regjeringen, 2017). Samtidig antyder flere studier at så mye som en fjerdedel av medarbeiderne ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Økt mobilitet på arbeidsmarkedet resulterer i flere nyansatte i organisasjoner (Filstad, 2016, s. 192) og organisasjoner investerer store summer i opplæring av sine ansatte (Coultas, Grossman & Salas, 2012). Opplæring ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Oppgaven tar utgangspunkt i forskjellene i organiseringen av opplæringen for psykisk utviklingshemmede i Danmark og Norge i dag. Danmark har opprettholdt spesialskolene, mens de er nedlagt i Norge. Årsakene til disse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Første kull med trafikklærere utdannet ved Høgskolen i Oslo og Akershus var ferdige våren 2014. Utdanningen de har vært gjennom har benyttet konfluent pedagogikk, også kalt erfaringsbasert læring. Grunntanken i konfluent ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Byggenæringen gjennomgår en intensiv digitaliserings- og effektiviseringsprosess. I den forbindelse er spesielt store forventninger knyttet til BIM-teknologien. BIM står for bygningsinformasjonsmodellering og innebærer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan Microsoft HoloLens 2 og ARteknologi kan brukes til opplæring og effektivisering av kunnskapsdeling på en arbeidsplass. Det er viktig å poengtere at informantene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)En teoretisk og empirisk analyse av hvordan opplæringen i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, er tilrettelagt, sett i lys av didaktisk teori, teori om sosiokulturell læring, prinsippet om tilpasset opplæring ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Problemstillinger og teorigrunnlag Hovedproblemstilling for oppgaven er: Hvordan kan oppmerksomhetsvansker hos elever med AD/HD- I og AD/HD - C forstås, hvilken innvirkning kan dette ha på deres læringsprosesser og hvilke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)BAKGRUNN: ADHD, Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, eller hyperkinetisk fortyrrelse som det blir kaldt i Norge, er en nevroutviklingsfortyrrelse. Tilstanden starter i barndommen og kan forårsake større eller mindre ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Problemområde: I denne oppgåva vert det sett på oppvekstmiljøets verdi for born i moderne bygdesamfunn. Hovudproblemstillinga er: ”Kva verdi har ulike oppvekstmiljø for born i moderne bygdesamfunn?” Ved å kome inn på ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)In this randomized trial study, the authors examined the efficacy of a practitioner partnership language intervention addressing oral language learning (expressive and receptive) in young language‐minority learners from ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Abstract Background Young people who fail to develop language as expected face significant challenges in all aspects of life. Unfortunately, language disorders are common, either as a distinct condition (e.g., Developmental ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / SubmittedVersion, 2017)For universities to meet the 21st-century learning needs of today’s students, it is important they allow students to take an active role in developing pedagogy and sharing their perspective. This paper introduces design-based ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i evalueringsteoriens anvendelsesproblem, og drøfter om en framstilling av evalueringer som selvreferensielle systemer kan bidra til å forklare anvendelsesproblematikken på evalueringsfeltet. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemområde Oppgavens tema er tospråklige elever og deres utvikling av ordforråd. Ordforrådsutviklingen knyttes til utviklingen av leseferdighet med hovedvekt på leseforståelse. Det blir også drøftet implikasjoner i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Teori Språk læres i samspill med andre. Barns språklige utvikling er derfor avhengig av, og preges av omgivelsene. Ulike tradisjoner for språklæring i familien kan knyttes til kulturell og sosio-økonomisk bakgrunn. Forskning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Denne oppgaven omhandler, som tittelen tilsier, ordforrådsutviklingen hos minoritetsspråklige 1.klassinger. problemstillingen for oppgaven er; Hvilken betydning har det å gå i barnehage for ordforrådsutviklingen hos ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Denne oppgaven tar utgangspunkt i Norges Fotballforbunds administrasjon, NFF sentralt. NFF hevder at den skal ha en administrasjon og bemanning med nødvendig kompetanse for videreutvikling av organisasjonen. De ansatte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Tema og problemstillinger Oppgaven tar for seg ulike innfallsvinkler ved en leders bruk av metaforer i en organisasjonsanalyse, og som læring i en organisasjon. Problemstillingene: Er metaforer anvendelig som tolkning ...