Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 1445-1464 of 2445
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)En kan argumentere for at det er et forhold mellom elevenes danning, som et grunnleggende prinsipp ved skolens opplæring, og mestring, som elevene kan oppleve og erfare gjennom elevmedvirkning i skolen. På den måten kan ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)Though we live in a 4-dimensional universe, our minds and bodies are not particularly good at perceiving and depicting 4 dimensions. This study contributes to our understanding of collaboration with abstract concepts by ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)TEMA OG PROBLEMSTILLING Grunnleggende lese- og skriveopplæring er kanskje et av de viktigste emnene i skolen. Begynnerlesing slik som læring generelt, stiller krav om at en må ta utgangspunkt i problemstillinger blant annet ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2022)Language is our most important tool for learning, and therefore it is important that students in primary and secondary education are taught how they can talk together to learn. This is especially important in classrooms ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)This paper aims at understanding Filipino migrant worker (OFW)s’ educational experience in a receiving country, Taiwan. The purpose of this study is to figure out to which extent education can influence OFWs’ lives, and ...
-
Mikrolæring, Gamification og Kompetanseutvikling: en kvalitativ undersøkelse om bruken av innovative IKT-baserte læringsteknikker i norske bedrifterRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2021)Dagens arbeidsliv er preget av raske teknologiske og samfunnsmessige endringer som forutsetter at bedrifter er endringsdyktige, innovative og kompetente, og at de legger inn en større innsats i å holde seg kontinuerlig ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)ABSTRACT The main purpose of this research is to discover if and how the first year of the masters programme in comparative and international education fulfils the ambitious approach stated in the programme’s description ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Mindfulness har vekket økende interesse i vesten innen ulike forskningsfelt, og forskningsresultater virker lovende for både psykisk og fysisk helse. Det har blitt utviklet ulike mindfulness-baserte intervensjoner (MBI) ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Problemområde og problemstilling: Elever med emosjonelle vansker er ofte preget av en negativ selvoppfatning, og de kan være engstelige, sjenerte, ensomme og deprimerte. I ungdomstiden møter elever mange utfordringer som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Bakgrunnen for masteroppgaven er å se nærmere på minoritetselever og lesing i dagens kunnskapssamfunn. Jeg ønsker å ta utgangspunkt i hva som forventes av elevene på 8.trinn og hvordan møtet med nasjonale prøver kan være. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Tema og problemstillinger Temaet for oppgaven er minoritetsspråklige elever og hvilken sammenheng deres leseutvikling kan ha med sosioøkonomisk status. Det kan se ut til at minoritetsspråklige elever i Norge oftere vokser ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I PEDAGOGIKK TITTEL: MINORITETSSPRÅKLIGE ELEVER OG VIDERE LESEOPPLÆRING – Rammer og innhold AV: Anette BRØRBY EKSAMEN: Masteroppgave i pedagogikk – pedagogisk psykologisk rådgivning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Tema og problemområde: Temaet for oppgaven er minoritetsspråklige elevers opplæringstilbud. Ved å utdype de føringer som ligger i politiske dokumenter, samt ved å belyse forskning på området, ønsker jeg få svar på hva som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)The purpose of this study was to gain understanding of how linguistic minorities in Latvia make their choice on a language in education. Despite various minority groups having access to education in their mother tongue, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Bakgrunn: Det foreligger noe uenighet om hvordan en skal betrakte negativt samspill blant små barn, der det særlig pågår en diskusjon knyttet til hvorvidt begrepet mobbing i tradisjonell forstand forekommer i barnehagen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Problemområde: Målet med denne oppgaven er å belyse hvordan læreren kan bidra til å forebygge mobbing i skolen. Temaet ble først og fremst valgt på grunn av de alvorlige konsekvensene mobbing kan ha for de involverte. Dette ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Problemområde: Hensikten med denne oppgaven er å belyse læreres forebyggende arbeid mot mobbing i grunnskolen. Mobbing er et utbredt fenomen, og arbeidet for å redusere omfanget har vist seg å være krevende. Av denne grunn ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemområde Den foreliggende teksten tar for seg et problemområde knyttet til begrepene mobbing og selvbilde og disse begrepenes forhold til hverandre. Det essensielle her er hvilke selvbildemessige trekk som kjennetegner ...