Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 1385-1404 of 2445
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Problemområde: Formålet med denne studien er for det første å undersøke hvilke endringer som har skjedd i mål og vurdering som didaktiske kategorier i et utvalg læreverk for grunnskolen. Verkene ble utgitt for første gang ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne masteroppgaven handler om Pedagogisk psykologisk tjeneste i møte med minoritetsspråklige elever i Osloskolen. Oppgaven ønsker å ta for seg hvordan PP-rådgivere opplever utredningen av denne elevgruppen, og hva de ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)1. Problemområde/ problemstilling. Tema for denne oppgaven er å vurdere om mapper i opplæringen kan være et hensiktsmessig bidrag til en tilpasset opplæring på ungdomsskolenivå. Mappelæring og mappevurdering har blitt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Sammendrag Kvalitetsreformen i høyere utdanning (Stortingsmelding nr. 27(2000-2001)) trekker frem flere forslag til endringer i utdanningssektoren. Alternative vurderingsformer er ett av de, og mappevurdering blir konkret ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)TEMA Evalueringsstudie av mappe som lærings- og vurderingsmetode. BAKGRUNN Det er mange måter å gjennomføre mappe- eller portfoliometodikk på. Høgskolen i Oslo, avdeling for sykepleierutdanning har mappemetodikk med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)In recent years, the field of CIE has experienced an outburst of self-reflective papers wherein comparativists study the nature of the field and map its content. This study contributes to this trend by drawing attention ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)This paper is about education as a discipline and a research field and various attempts to circumscribe and map it. First, we look at different Norwegian attempts to represent education understood as a discipline, in terms ...
-
Maskulinitet i et praksisperspektiv - En case-studie av hvordan maskulinitet forhandles i skolens ulike utdanningsromRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2018)Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan maskulinitet blir forhandlet i skolens ulike utdanningsrom. Ved å gjennomføre en case-studie på en barneskole i en norsk storby, er formålet med oppgaven å bidra til mer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)TEMA OG PROBLEMSTILLING Barnehagen er pålagt ansvar for mat og måltider i barnehagen. Problemstillingen fokuserer på forskjeller og likheter mellom ulike barnehager, og gapet mellom lovens intensjoner og barnehagens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne oppgaven handler om samarbeidslæring og sosial interaksjon i et nettbasert undervisningstilbud. Oppgaven er fundert i litteratur som hevder at sosial interaksjon er viktig for god samarbeidslæring. MatematikkMOOC er ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)I flere nasjonale og internasjonale studier kommer det frem at matematisk kompetanse er viktig for å kunne fungere i dagliglivet og samfunnet. Det fremkommer også at det er relativ høy forekomst av matematikkvansker hos ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Oppgaven handler om strategiutvikling hos elever med matematikkvansker. Formålet er å kartlegge hva som kjennetegner strategibruk hos elever med matematikkvansker, og å vise hvordan strategiopplæringen kan tilrettelegges ...
-
(Chapter / Bokkapittel / SubmittedVersion, 2019)Monoplant is a prototype of an educational construction kit that provides teachers and secondary school students with hands-on experience on plant biology. We present the design rationale of Monoplant and report on its ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Schools in Norway often emphasize heterogeneous groups in education. The postulated negative effects of homogeneous ability groups on motivation and academic self-concept have long been debated. This study uses semi-structured ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2019)This article-based thesis investigates how mathematically gifted students experience the Norwegian school system and how we can understand the definitions of gifted education through the philosophy of language. The overarching ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemområde Problemstillingen til denne studien omhandler en analyse av perspektiver på voksnes læring og undervisning i programmet for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA-programmet). Det er en kvalitativ studie som ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Stikkord: Leseforståelse Testing Problemområde: Oppgavens overordnede problemområde er leseforståelse. Nærmere bestemt er oppgavens siktepunkt å belyse hvilke deler innen kunnskapsområdet tilknyttet leseforståelse som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Undersøkelse av potensielle person x situasjon- interaksjoner er essensielt hvis en skal veilede lærere og instruktører i hvordan ulike mestringssituasjoner påvirker elever. Sentralt i den oppgaven er fire teoretiske ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Tema for denne oppgaven er å belyse hvilken rolle nasjonale evalueringstiltak spiller i et skolesystem, hvor sentrale opplæringsmål fastlegges på nasjonalt nivå, mens viktige beslutninger om blant annet finansiering ...