Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 1322-1341 of 2445
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Problemområde Tema for denne oppgaven er læring. I Stortingsmelding 30 (2003-2004) legges det vekt på at skolen må være en lærende organisasjon, og at det i tiden fremover skal satses på lærernes kompetanse. I denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)PROBLEMOMRÅDE Formålet med denne studien er å undersøke hvordan nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) implementeres ved offisersutdanningen på Krigsskolen (KS) og grunnskolelærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Bakgrunn og formål med oppgaven Formålet med det prosjektet som ligger til grunn for oppgaven har vært å undersøke nærmere hvordan det i idretts-Norge arbeides for å utvikle talenter fra ung alder og frem til elite/seniornivå. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Problemområde og problemstillinger Denne oppgaven søker å belyse lærer-elev relasjonen og dialog. Lærer-elev relasjonen er et aktuelt tema. Det kan vi se ved at det stadig er innslag i media om mobbeproblematikk, dårlige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemområde og problemstilling Temaet i oppgaven er læreryrket og forholdet mellom lærerutdanningen og yrkespraksisen. Oppgaven ønsker å beskrive yrkespraksisen i form av hvilke oppgaver en lærer har og hvilke kvalifikasjoner ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)PROBLEMOMRÅDE Denne studien har fokus på klasseledelse, og handler om hvilke utfordringer lærere opplever i skolen i dag i forhold til deres rolle som ledere. Hensikten har bl.a. vært å undersøke om de endringer vi kan ...
-
Lærerens bruk av digitale læringsressurser i undervisning for minoritetsspråklige elever i en velkomstklasseRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I PEDAGOGIKK TITTEL: LÆRERENS KOMPETANSE OG IMPLEMENTERINGEN AV LÆREPLANEN KUNNSKAPSLØFTET AV: Kirsti Stenersen STAXRUD EKSAMEN: Master i pedagogikk Studieretning: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Sammendrag Temaet i avhandlingen består i en teoretisk utforskning av lærerrollen. Min tilnærming er Axel Honneths anerkjennelsesteori. Avhandlingen består av to hovedkapitler. Kapittel 1 presenterer Honneths anerkjennelsesteori. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Problemstillingen er: Hva slags tilbakemeldinger erfarer lærere ved to Osloskoler at er betydningsfulle for utviklingen av elevenes læring? Formålet med denne studien var å øke kunnskapen om hvordan faglig relevante ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne oppgaven belyser hvordan lærere i grunnskolen kan tilrettelegge for, utvikle og opprettholde elevers lesemotivasjon, avgrenset til elever i 3. til 5. klasse. Lesing er et viktig redskap for livslang læring. Bøker og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Tema for oppgaven Jeg begynner denne oppgaven med å sammenlikne livet i skolen med et isfjell. Med dette ønsket jeg å illustrere at lærere, i likhet med båtføreren, kan bli forledet til å tro at det som er synlig på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Målet med denne oppgaven er å undersøke hvordan lærere håndterer kunnskapsmessige utfordringer som knytter seg til deres daglige undervisningspraksis. Analysen drøfter læreres gjøremål i relasjon til yrkets epistemiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Bakgrunn: Jenter med ADHD havner ofte i skyggen, siden symptomene kan i mange tilfeller være mer usynlige enn hos gutter (Groenewald et al., 2009). Jenter kan i større grad ha flere symptomer knyttet til emosjonelle vansker ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere møter læreplan i kontekst av læreplanendring. Ut fra syv læreres utsagn om hvordan de møter den nye læreplanen LK20, samt ved forskningsmessige- og teoretiske perspektiver, har ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)Denne oppgaven dreier seg i hovedsak om hvordan lærer-elev relasjoner kan brukes i møte med barn som har vært utsatt for fysisk vold eller seksuelle overgrep i nære relasjoner. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)Denne oppgaven dreier seg i hovedsak om hvordan lærer-elev relasjoner kan brukes i møte med barn som har vært utsatt for fysisk vold eller seksuelle overgrep i nære relasjoner. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)For å møte det digitale fokuset i det reviderte kunnskapsløftet, legger norske kommuner stadig til rette for at alle grunnskoleelever skal ha tilgang til hver sin digitale enhet. Mens skoleeier og skoleleder legger til ...