Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 5904-5923 of 7807
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Problemområde Avhandlingen fokuserer på organisatoriske endringsprosesser i en utdanningsorganisasjon som bruker ny teknologi i undervisningen, og hva slags betydning bruk av såkalt IKT-mediert samarbeidslæring har for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne samfunnsfagsdidaktiske oppgaven har vært å undersøke hvordan spenningen mellom kritikk og legitimering manifesterer seg i samfunnsfaget på læreplan- og læreboknivå. I et forsøk på å understreke behovet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Tema for oppgaven er «Samfunnsfag og ekstremisme», hvor studien undersøker hvordan utvalgte samfunnsfaglærere hevder at samfunnsfagundervisningen kan bidra til å forebygge ekstremisme. Studiens hensikt er å bidra til ny ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Samfunnsfag kan fungere som en øvingsarena der elevene kan utvikle et demokratisk medborgerskap. Det kan blant annet innebære å bli introdusert for flere perspektiver og bli en selvstendig tenker. Oppgaven handler om ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Gjennom kvalitative intervjuer med et utvalg samfunnsfagslærere på videregående skole undersøker jeg hvordan disse uttrykker seg om samfunnsfagets mulige rolle i den tverrfaglige demokratiopplæringen skolen gis ansvar for. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)En viktig målsetting for skolen generelt, og samfunnsfaget spesielt, er å gi elevene vilje og ferdigheter til demokratisk deltagelse i samfunnet. Et sentralt spørsmål for både lærere og skoleforskere er dermed hvordan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne masteravhandlingen undersøker hvilke opplevelser et utvalg jenter med minoritetsbakgrunn har av samfunnsfagklasserommet som ytringsrom. Målet er å kartlegge jentenes erfaringer, samt hva deres opplevelser sier om ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne oppgaven handler om et utvalg samfunnsfagslæreres forståelse av og meninger om seksualundervisning i samfunnsfaget. Jeg ønsket å få innblikk i hvilken rolle samfunnsfaget spiller i ungdommenes seksualopplæring sett ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne oppgaven tar utgangspunkt i to lærerkollegium som har en ustrukturert samtale om samfunnsfagundervisning i fokusgruppeintervjuer. Ved hjelp av transkribert materiale av fokusgruppene har jeg kategorisert, og kodet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan et utvalg samfunnsfaglærere tilpasset undervisningen til situasjonen Norge var i under utbruddet av koronaviruset våren 2020, med hovedfokus på tilpasninger av (1) faglig innhold ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)I denne besvarelsen har jeg undersøkt hva formålet med samfunnsfagundervisningen er i mottaksklasser, erfaringene og utfordringer til lærerne samt hvordan de underviser på en slik måte som tar høyde for alle elevers ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne oppgaven tar for seg faget samfunnskunnskap for voksne innvandrere og undersøker problemstillingen: «Hvilke ideer kan identifiseres i samfunnskunnskap for voksne innvandrere, og gjør vekten som blir lagt på bestemte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Fagfornyelsen og læreplanrevideringene er i full gang, og i forbindelse med dette er det interessant å undersøke hva slags fag samfunnsfaglærere ønsker at samfunnskunnskap skal være. Jeg har derfor valgt å undersøke følgende ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Sammendrag Problemområde Dette er en casestudie om en samhandlingsprosess som foregår før byggestart tilknyttet et stort tverrfaglig veiprosjekt i anleggsbransjen. Samferdsel blir en større og mer naturlig del av ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Sammendrag Problemområde Dette er en casestudie om en samhandlingsprosess som foregår før byggestart tilknyttet et stort tverrfaglig veiprosjekt i anleggsbransjen. Samferdsel blir en større og mer naturlig del av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)SAMMENDRAG Jeg har intervjuet sju lærere om undervisningen de gir om samiske temaer i samfunnskunnskap ved videregående skoler i Troms og nordre del av Nordland. Mitt teoretiske rammeverk er basert på ulike definisjoner ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne masteroppgaven handler om samiske læreres undervisningspraksis i videregående opplæring. Formålet med avhandlingen er å undersøke de samiske lærernes egne tanker og refleksjoner om måten de planlegger og gjennomfører ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Problemområdet Temaet for oppgaven er veldig sammensatt og berører flere ulike perspektiver og teorier som belyser problemstillingen. Tittel på forsiden gir generell forestilling om tema. Det er flere perspektiver og ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)M87 framhevet i sin tid betydningen av lokalt læreplanarbeid, og utdanningsmyndighet-ene utga en veiledning for den lokale læreplanvirksomheten. Ut fra veiledningen fikk lærerne anledning til å benytte sin didaktiske ...