Abstract
Tema for oppgaven er «Samfunnsfag og ekstremisme», hvor studien undersøker hvordan utvalgte samfunnsfaglærere hevder at samfunnsfagundervisningen kan bidra til å forebygge ekstremisme. Studiens hensikt er å bidra til ny kunnskap om hvordan lærere mener samfunnsfag kan være med å forebygge ekstremisme. Ved en gjennomgang av ulike definisjoner for ekstremisme, viser Lars Gule hvordan fenomenet både er komplekst og sammensatt, og at hvordan vi velger å definere noe henger sammen med hva vi anser som sant, og dermed også gyldig kunnskap. Oppgaven går derfor nærmere inn på kunnskapsbegrepet og vurderer hva som kan sies å være gyldig kunnskap i samfunnsfag, ved å redegjøre for Dag Fjeldstads Komplekse fagferdigheter. Videre diskuteres Lynn Davies argumenter for en kritisk utdanning for å forebygge ekstremisme i skolen. Studien har en kvalitativ tilnærming, med delvis strukturerte dybdeintervjuer av seks samfunnsfaglærere som har deltatt i kursopplegget Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme. Disse informantene er strategisk utvalgt, fordi de gjennom dette kursopplegget har fått erfaringer med områder som i stor grad berører mitt tema ekstremisme. Lærerne viste til flere utfordringer ved å ta opp et tema som ekstremisme i samfunnsfagundervisningen. Blant annet påpekte de at det er viktig å ta høyde for elevenes alder og faglige nivå, siden temaet er komplekst og kan være vanskelig for elevene å forstå. Lærerne tror ikke at det holder med et undervisningsopplegg i en time eller to for å forebygge ekstremisme, men at det må inngå som en av del av det overordnede demokratiserende prosjektets mål. Temaet kan jobbes med i sammenheng med de grunnleggende ferdighetene og de mange kompetansemålene i faget i sammenheng med spesifikke temaer som demokrati, ideologier, ytringsfrihet og kulturforståelse. Lærerne ga utrykk for en induktiv tenkemåte som grunnlag for undervisning om følsomme temaer. De tror det er lurt å ta utgangspunkt i elevenes forforståelse, og ikke overøse elevene med ny informasjon og begreper som ikke vil bli husket. Lærerne så også på det som sitt ansvar å utforske sine egne holdninger og verdier, slik at de ikke selv bidrar til forenklede oppfatninger av andre grupper i undervisningen. De har et ansvar for en flersidig undervisning og å utvikle et trygt og godt læringsfellesskap for elevene.