Sammendrag
Formålet med denne undersøkelsen var å teste generaliserbarheten av eksisterende forskning på forholdet mellom organisasjonsklima og innovasjon i norsk servicenæring. Undersøkelsen ble gjennomført i fire avdelinger i en norsk serviceorganisasjon. Utvalget bestod av 409 personer, 50 % menn og 50 % kvinner, med gjennomsnittsalder 44 år. Det ble benyttet et etablert mål på organisasjonsklima, Organizational Climate Measure. Resultatene viser at oppmuntring og støtte for nye ideer og endring fremmer innovasjon (p < 0,05), mens etterlevelse av regler og prosedyrer, (p < 0,05) og vektlegging av tradisjon (p < 0,01) hemmer innovasjon. På bakgrunn av dette ser det ut til at organisasjonsklimaet, og spesielt hemmende klimafaktorer, har betydning for innovasjon i organisasjoner i norsk servicenæring. Samlet sett belyser undersøkelsen generaliserbarheten av tidligere funn, bidrar til økt forståelse av forholdet mellom klima og innovasjon i servicenæringen, og kan ha implikasjoner for hvordan organisasjoner i servicenæringen tilrettelegger for innovasjon.