Now showing items 136-155 of 949

  • Westlund, Aksel (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
    Jazzen kom til Norge var det som populærmusikk, men jazzen i Norge i dag har en anseelse og institusjonell støtte som har mer til felles med kunstmusikken enn med populærmusikken. Dagens norske jazzscener er i stor grad ...
  • Da Punken kom til NorgeRestricted Access 
    Reiakvam, Rune Andre (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
    Basert på intervjuer med sentrale aktører fra den første generasjonen norske punkere og utvalgte casestudier, tar denne oppgaven for seg punkens fremvekst, utvikling og betydning i Norge på slutten av 70-tallet og tidlig ...
  • de Quay, Yago; Skogstad, Ståle Andreas van Dorp; Jensenius, Alexander Refsum (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2011)
    The authors present an experimental musical performance called Dance Jockey, wherein sounds are controlled by sensors on the dancer's body. These sensors manipulate music in real time by acquiring data about body actions ...
  • Hagen, Anja Nylund (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)
    This article frames the relationship between datafication and literacy as a key to understand participation, power, and processes of democratization in a platform–dominated music industry. Drawing upon a Norwegian surve ...
  • Nilsen, Kjetil (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
    Et skriv som tar for seg hvordan man kan konstruere et dataspill som implementerer musikalske fagkunnskaper for bruk i skole og fritid
  • Towse, Ruth (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    The intervention of digital service providers (DSPs) or platforms, such as Spotify Apple Music and Tidal, that supply streamed music has fundamentally altered the operation of copyright management organisations (CMOs) and ...
  • Devine, Kyle Ross (Journal article / Tidsskriftartikkel / SubmittedVersion, 2015)
    This article is about what recordings are made of, and about what happens to those recordings when they are disposed of. It inscribes a history of recorded music in three main materials: shellac, plastic and data. These ...
  • Simionato, Riccardo; Fasciani, Stefano (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)
    Deep learning models applied to raw audio are rapidly gaining relevance in modeling audio analog devices. This paper investigates the use of different deep architectures for modeling audio optical compression. The models ...
  • Martin, Charles Patrick; Ellefsen, Kai Olav; Tørresen, Jim (Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)
    For many, the pursuit and enjoyment of musical performance goes hand-in-hand with collaborative creativity, whether in a choir, jazz combo, orchestra, or rock band. However, few musical interfaces use the affordances of ...
  • Berglof, Marianne Karolina (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
    Oppgaven tar utgangspunkt i en postmoderne estetikk som grunnlag for iscenesettelser av Wagners musikkdrama Der Ring des Nibelungen i tidsrommet mellom 1976 og 2002, og belyser med eksempler postmoderne og postdramatiske ...
  • Nysted, Helge (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
    I denne oppgaven har jeg søkt å kartlegge noen av de elementene som kjennetegner den akustiske jazzpianotrioen, og diskutere hva som er med på å bidra til dens rike uttrykkspotensiale og slitesterke posisjon i jazztradisjonen. ...
  • Rørstad, Torje (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
    Popmusikk har alltid blitt påvirket av teknologi. Det har påvirket hvordan musikken låter, produseres, distirbueres, markedsføres og hvordan den lyttes til. I over 100 år har det vokst opp en industri som utnytter at ...
  • Mulelid, Marit Johanne (Master thesis / Hovedoppgave, 2004)
  • Tindberg, Ivar Emil (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
    Etter mange år i motbakke ble inngangen til 1990-tallet starten på en eventyrlig suksessperiode for Disney, en periode som senere har blitt omtalt som ‘The Disney Renaissance’. Howard Ashman og Alan Menken står bak mange ...
  • Fredriksen, Espen Ramsli (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
    Denne masteroppgaven tar for seg de mange harmoniske mulighetene den improviserende gitaristen har til rådighet i forbindelse med tolkning av akkordsymboler. Hovedfokuset er på hvordan man som gitarist kan utvikle et mer ...
  • Ghanizadeh, Grethe Haugen (Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
    Sammendrag av hovedoppgave i musikkpedagogikk ved Institutt for musikk og teater, Universitetet i Oslo, november 2003. "Den kulturelle skolesekken" av Grethe Ghanizadeh Jeg har valgt å skrive om et emne som nå er ganske ...
  • Forland, Torunn (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
    Oppgåva er ei kvalitativ undersøking av ein formidlingspraksis retta mot barn innanfor det eksperimentelle musikkfeltet i Noreg. Empiriske og teoretiske funn vert drøfta i lys av eit praksisorientert musikkomgrep. Oppgåva ...
  • Meland, Berit (Master thesis / Masteroppgave, 2024)
    Denne oppgaven undersøker om det er forskjeller i lytteopplevelsen av den menneskelige stemmen som synger henholdsvis live og recorded (som et lyd- og videopptak). Personlig har jeg sterk interesse for sang og den menneskelige ...
  • Wennerberg, Ann Kathrin (Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
    Musikk er et kraftig medium som evner å forene og å skille mennesker. Menigheten i Filadelfia, Oslo har erfart både å forenes i sang, men også at musikk skaper avstand mellom mennesker. Jeg ville finne ut mer hva som hindrer ...
  • Stordal, Line (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
    ”Den ordløse lengsel” er en kvalitativ studie av musikkens betydning for kristen tro. Bakgrunnen for avhandlingen er tosidig, hvor jeg på den ene siden fascineres av musikkens evne til å berøre, til å skape ulike stemninger ...