Sammendrag
Gir tett omsorg i hjemmet et oppmerksomt barn på skolen senere? Jeg velger meg Kilimanjaroregionen i Tanzania for å utforske dette nærmere. I forveien vet jeg at de har praksis med blant annet å bære barna sine på rygg, siden kroppslig praksis med barn mellom 0 og 3år inngår i det jeg vil undersøke nærmere.
Metodisk velger jeg først å intervjue en rekke kvinner om deres omsorgspraksis for å se om det er mulig å fange opp noen enhetlige mønstre som strekker seg over flere generasjoner. Deretter velger jeg å besøke familier med barn hjemme i husholdene for å sammenlikne kvinnenes verbale utsagn med praksis jeg selv kan observere.
I samme periode gjør jeg observasjoner av det som foregår i klasserommene på tre forskjellige montessoriskoler i området. Det som interesserer meg i klasserommet er barnas evne til konsentrert oppmerksomhet både under lærernes leksjoner og under fordypning i eget arbeid. Siden det er vanskelig å begrunne sammenhengen mellom omsorgspraksis i hjemmet og senere skoleatferd, velger jeg etter at jeg selv har vurdert funnene mine å støtte meg på sentrale trekk ved de senere års spedbarnforskning.
Studien blir farget av at jeg er avhengig av å bruke tolk for å kunne gjennomføre en del av intervjuene. Dermed blir måtene jeg får svarene på farget av min vestlige bakgrunn og av formidlingen via det engelske språket.
Men når disse forbeholdene er tatt, går det likevel an å si at de landsbykvinner og barn og de Montesssori-skoler jeg tegner bilder av fra Kilimanjaro-regionen fremstår med pregnante og særpregete trekk som skiller dem fra oppvekst- og skolemiljøer i Norge.