Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:48:14Z
dc.date.available2013-03-12T09:48:14Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-02-27en_US
dc.identifier.citationMyklebust, Inger. Tett omsorg - oppmerksomt skolebarn. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/16620
dc.description.abstractGir tett omsorg i hjemmet et oppmerksomt barn på skolen senere? Jeg velger meg Kilimanjaroregionen i Tanzania for å utforske dette nærmere. I forveien vet jeg at de har praksis med blant annet å bære barna sine på rygg, siden kroppslig praksis med barn mellom 0 og 3år inngår i det jeg vil undersøke nærmere. Metodisk velger jeg først å intervjue en rekke kvinner om deres omsorgspraksis for å se om det er mulig å fange opp noen enhetlige mønstre som strekker seg over flere generasjoner. Deretter velger jeg å besøke familier med barn hjemme i husholdene for å sammenlikne kvinnenes verbale utsagn med praksis jeg selv kan observere. I samme periode gjør jeg observasjoner av det som foregår i klasserommene på tre forskjellige montessoriskoler i området. Det som interesserer meg i klasserommet er barnas evne til konsentrert oppmerksomhet både under lærernes leksjoner og under fordypning i eget arbeid. Siden det er vanskelig å begrunne sammenhengen mellom omsorgspraksis i hjemmet og senere skoleatferd, velger jeg etter at jeg selv har vurdert funnene mine å støtte meg på sentrale trekk ved de senere års spedbarnforskning. Studien blir farget av at jeg er avhengig av å bruke tolk for å kunne gjennomføre en del av intervjuene. Dermed blir måtene jeg får svarene på farget av min vestlige bakgrunn og av formidlingen via det engelske språket. Men når disse forbeholdene er tatt, går det likevel an å si at de landsbykvinner og barn og de Montesssori-skoler jeg tegner bilder av fra Kilimanjaro-regionen fremstår med pregnante og særpregete trekk som skiller dem fra oppvekst- og skolemiljøer i Norge.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTett omsorg - oppmerksomt skolebarn : studie av tidlig omsorg og skoleatferd i Kilimanjaroregionen Tanzaniaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-10-03en_US
dc.creator.authorMyklebust, Ingeren_US
dc.subject.nsiVDP::250en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Myklebust, Inger&rft.title=Tett omsorg - oppmerksomt skolebarn&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16197en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo53529en_US
dc.contributor.supervisorMari Rysst Heilmannen_US
dc.identifier.bibsys071382836en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/16620/1/myklebust%5B1%5D.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata