Abstract
Denne masteroppgaven handler om indiske etterkommere og deres utdanningsvalg. Oppgaven baserer seg på ti dybdeintervjuer med studenter i eliteutdanninger ved Universitetet i Oslo. Det er sekst kvinnelige og fire mannlige informanter som har blitt intervjuet. Halvparten har høy sosial bakgrunn, mens den resterende halvpart har lav sosial bakgrunn.
Oppgaven tar for seg ulike problemstillinger knyttet til valg av utdanning. Påvirkning fra foreldrene er en sentral del av denne studien. Men påvirkning fra blant annet søsken, venner og indisk miljø er også med. Studier viser at indiske etterkommere orienterer seg mot eliteutdanninger som medisin, odontologi, farmasi og psykologi (Schou, 2006). Dermed tar denne oppgaven også for seg de ulike begrunnelsene informantene har for at de har valgt eliteutdanninger spesielt.
Jeg har benyttet meg av ulike teoretiske innfallsvinkler for å få svar på min problemstilling. Sosial kapital er et fruktbart begrep som kan brukes til å forklare mine informanters utdanningsvalg. Colemans (1988) forståelse av begrepet som forventninger, Modoods (2004) forståelse av begrepet som ambisjoner, samt Lauglos (2000) forståelse av begrepet som sosial kontroll er svært nyttig for å forstå mine informanters høye utdanningsoppnåelse, holdning til utdanning og utdanningsmotivasjon. Videre er Ogbus (1991) kulturelle modeller relevant for å forstå hvordan mine informanter lykkes i utdanningssystemet.
Jeg finner at foreldre er svært viktige for mine informanters utdanningsvalg. Alle foreldrene er arbeidsinnvandrere, og de aller fleste av dem har kommet til Norge med ønske om å gi seg selv og barna bedre muligheter. Foreldrene ønsker at barna skal benytte seg av de utdannelsesmulighetene som finnes i Norge. Alle foreldrene, uavhengig av deres utdanningsnivå har forventninger og ambisjoner om at barna skal ta en høy utdannelse. Barna internaliserer så disse forventningene og ambisjonene.