Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:37:44Z
dc.date.available2013-03-12T09:37:44Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-02-16en_US
dc.identifier.citationFinne, Sekina Helen. Indiske etterkommere i eliteutdanninger. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15903
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om indiske etterkommere og deres utdanningsvalg. Oppgaven baserer seg på ti dybdeintervjuer med studenter i eliteutdanninger ved Universitetet i Oslo. Det er sekst kvinnelige og fire mannlige informanter som har blitt intervjuet. Halvparten har høy sosial bakgrunn, mens den resterende halvpart har lav sosial bakgrunn. Oppgaven tar for seg ulike problemstillinger knyttet til valg av utdanning. Påvirkning fra foreldrene er en sentral del av denne studien. Men påvirkning fra blant annet søsken, venner og indisk miljø er også med. Studier viser at indiske etterkommere orienterer seg mot eliteutdanninger som medisin, odontologi, farmasi og psykologi (Schou, 2006). Dermed tar denne oppgaven også for seg de ulike begrunnelsene informantene har for at de har valgt eliteutdanninger spesielt. Jeg har benyttet meg av ulike teoretiske innfallsvinkler for å få svar på min problemstilling. Sosial kapital er et fruktbart begrep som kan brukes til å forklare mine informanters utdanningsvalg. Colemans (1988) forståelse av begrepet som forventninger, Modoods (2004) forståelse av begrepet som ambisjoner, samt Lauglos (2000) forståelse av begrepet som sosial kontroll er svært nyttig for å forstå mine informanters høye utdanningsoppnåelse, holdning til utdanning og utdanningsmotivasjon. Videre er Ogbus (1991) kulturelle modeller relevant for å forstå hvordan mine informanter lykkes i utdanningssystemet. Jeg finner at foreldre er svært viktige for mine informanters utdanningsvalg. Alle foreldrene er arbeidsinnvandrere, og de aller fleste av dem har kommet til Norge med ønske om å gi seg selv og barna bedre muligheter. Foreldrene ønsker at barna skal benytte seg av de utdannelsesmulighetene som finnes i Norge. Alle foreldrene, uavhengig av deres utdanningsnivå har forventninger og ambisjoner om at barna skal ta en høy utdannelse. Barna internaliserer så disse forventningene og ambisjonene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleIndiske etterkommere i eliteutdanninger : En kvalitativ studie av utdanningsvalg blant indiske etterkommere i eliteutdanningeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-05-03en_US
dc.creator.authorFinne, Sekina Helenen_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Finne, Sekina Helen&rft.title=Indiske etterkommere i eliteutdanninger&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24480en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo99315en_US
dc.contributor.supervisorKatrine Fangenen_US
dc.identifier.bibsys10097144xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15903/3/Finne-master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata