Abstract
Borgere i et land får med jevne mellomrom mulighet til å delta i valg - det være seg valg av president, kandidater eller partier ved et parlamentsvalg eller lokale valg av en borgermester eller ordfører. Ved et valg ønsker partiene eller kandidatene å
kommunisere med velgerne. Mange velgere søker informasjon om de forskjellige partiene og kandidatene de kan stemme på ved å lese partiprogram, snakke med politikere, delta på folkemøter, lese aviser samt se nyheter og debatter på TV. I denne sammenheng så er massemediene ansett for å være velgernes primere kilde for
politisk informasjon.
Jeg vil i denne oppgaven se på hvorvidt det som blir fortalt velgerne gjennom reklameinnslagene har forandret seg de tre siste tiårene. Snakker en kandidat annerledes til velgerne i dag enn man gjorde for ti, tjue eller tretti år siden? Skiller Ronald Reagans retorikk fra den kalde krigen på 1980-tallet seg fra Clintons retorikk
på det relativt fredlige post-kaldkrigs 1990-tallet? Hvordan står George W. Bush sin retorikk i 2000-tallets ”terrorisme”-tid i forhold til Clinton og Reagan? Disse spørsmålene ønsker jeg å besvare ved hjelp av følgende problemstilling:
I hvilken grad og eventuelt hvordan har amerikanske presidentkandidaters kommunikasjon med velgerne gjennom TV-reklamer endret seg fra 1980-tallet og frem til i dag?
For å besvare denne problemstillingen vil jeg se på form og innhold i reklamefilmer brukt ved amerikanske presidentvalg. Det vil jeg gjøre ved å retorisk analysere 12 reklamefilmer fra tre forskjellige kandidater og seks valgkamper. Kandidatene og valgkampene er Ronald Reagan i 1980 og 1984, Bill Clinton i 1992 og 1996 og
George W. Bush i 2000 og 2004.