dc.date.accessioned | 2013-03-12T09:20:23Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T09:20:23Z | |
dc.date.issued | 2009 | en_US |
dc.date.submitted | 2009-11-26 | en_US |
dc.identifier.citation | Olsen, Jon Fredrik Braadland. Presidentvalg på TV. Masteroppgave, University of Oslo, 2009 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/15125 | |
dc.description.abstract | Borgere i et land får med jevne mellomrom mulighet til å delta i valg - det være seg valg av president, kandidater eller partier ved et parlamentsvalg eller lokale valg av en borgermester eller ordfører. Ved et valg ønsker partiene eller kandidatene å
kommunisere med velgerne. Mange velgere søker informasjon om de forskjellige partiene og kandidatene de kan stemme på ved å lese partiprogram, snakke med politikere, delta på folkemøter, lese aviser samt se nyheter og debatter på TV. I denne sammenheng så er massemediene ansett for å være velgernes primere kilde for
politisk informasjon.
Jeg vil i denne oppgaven se på hvorvidt det som blir fortalt velgerne gjennom reklameinnslagene har forandret seg de tre siste tiårene. Snakker en kandidat annerledes til velgerne i dag enn man gjorde for ti, tjue eller tretti år siden? Skiller Ronald Reagans retorikk fra den kalde krigen på 1980-tallet seg fra Clintons retorikk
på det relativt fredlige post-kaldkrigs 1990-tallet? Hvordan står George W. Bush sin retorikk i 2000-tallets ”terrorisme”-tid i forhold til Clinton og Reagan? Disse spørsmålene ønsker jeg å besvare ved hjelp av følgende problemstilling:
I hvilken grad og eventuelt hvordan har amerikanske presidentkandidaters kommunikasjon med velgerne gjennom TV-reklamer endret seg fra 1980-tallet og frem til i dag?
For å besvare denne problemstillingen vil jeg se på form og innhold i reklamefilmer brukt ved amerikanske presidentvalg. Det vil jeg gjøre ved å retorisk analysere 12 reklamefilmer fra tre forskjellige kandidater og seks valgkamper. Kandidatene og valgkampene er Ronald Reagan i 1980 og 1984, Bill Clinton i 1992 og 1996 og
George W. Bush i 2000 og 2004. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Presidentvalg på TV : Retoriske analyser av amerikanske presidentkandidaters reklamefilmer fra 1980 til 2004 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2010-04-21 | en_US |
dc.creator.author | Olsen, Jon Fredrik Braadland | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::240 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Olsen, Jon Fredrik Braadland&rft.title=Presidentvalg på TV&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-24112 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 97395 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Werner Christie Mathisen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 100889379 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15125/1/Endelig.pdf | |