Sammendrag
Tema/problemstilling:
Utdanning av helsepersonell er en av de viktigste oppgavene spesialisthelsetjenesten har ansvar for. For å sikre at utdanningen oppfyller de ulike læringsmål, må utdanningen evalueres av en legespesialist (veileder). Per i dag finnes det ikke en systematisk evaluering av LIS3 i fødselshjelp og kvinnesykdommer ved Vestre Viken. Dette kan føre til ulik og til tider mangelfull vurdering av læringsmålene i gitt spesialisering. Etter forespørsel fra mikrosystemet ved Drammen sykehus, skal denne oppgaven finne et verktøy basert på forskningsbasert kunnskap som kan benyttes til å utvikle en systematisk vurdering av LIS3. Verktøyet som foreslås for oppstart er en strukturert vurdering av LIS3 sine ferdigheter for sectio.
Kunnskapsgrunnlag:
Kunnskapsgrunnlaget for oppgaven ble utviklet gjennom litteratursøk ved PubMed, supplert med tre dokumenter som omhandlet kompetansevurdering og veiledning av leger i spesialisering som vi ble tilsendt av mikrosystemet vårt. Vi valgte åtte artikler som er benyttet i oppgaven, og valget er basert på kritisk vurdering ved hjelp av «sjekkliste for vurdering av en oversiktsartikkel» fra Helsebiblioteket.no. Vi anser kunnskapsgrunnlaget som pålitelig og det gir grunnlag for å foreslå verktøyet Objective structured assessment of technical skill (OSATS). Dette er et godt validert og lett tilgjengelig verktøy.
Tiltak og kvalitetsindikatorer:
Vi ønsker å implementere bruk av verktøyet OSATS ved det kirurgiske inngrepet sectio på avdeling for fødselshjelp ved Vestre Viken HF. For å følge opp utviklingen bruker vi som prosessindikator hvor mange ganger veilederen bruker OSATS i sin veiledning av LIS. Som resultatindikator vil vi bruke hvor trygge veilederen er på at LIS faktisk kan de kompetansemålene de skriver under på.
Ledelse og organisering:
For gjennomføring av forbedringsprosjektet opprettes det en prosjektgruppe bestående av en overlege (veileder) som har 20% stilling som utdanningsansvarlig ved gynekologisk seksjon og to LIS3-leger som skal begynne innføringen av verktøyet i løpet av høsten 2024.
Konklusjon:
Vi mener OSATS vil være et nyttig verktøy for at avdelingen skal komme i gang med en bedre struktur med sin LIS-evaluering, og oppfatter at avdelingen er motivert for å videreutvikle det initiale verktøyet etter hvert som erfaring bygges.