Hide metadata

dc.date.accessioned2024-05-07T13:58:55Z
dc.date.available2024-05-07T13:58:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/110746
dc.description.abstractTema/problemstilling: Utdanning av helsepersonell er en av de viktigste oppgavene spesialisthelsetjenesten har ansvar for. For å sikre at utdanningen oppfyller de ulike læringsmål, må utdanningen evalueres av en legespesialist (veileder). Per i dag finnes det ikke en systematisk evaluering av LIS3 i fødselshjelp og kvinnesykdommer ved Vestre Viken. Dette kan føre til ulik og til tider mangelfull vurdering av læringsmålene i gitt spesialisering. Etter forespørsel fra mikrosystemet ved Drammen sykehus, skal denne oppgaven finne et verktøy basert på forskningsbasert kunnskap som kan benyttes til å utvikle en systematisk vurdering av LIS3. Verktøyet som foreslås for oppstart er en strukturert vurdering av LIS3 sine ferdigheter for sectio. Kunnskapsgrunnlag: Kunnskapsgrunnlaget for oppgaven ble utviklet gjennom litteratursøk ved PubMed, supplert med tre dokumenter som omhandlet kompetansevurdering og veiledning av leger i spesialisering som vi ble tilsendt av mikrosystemet vårt. Vi valgte åtte artikler som er benyttet i oppgaven, og valget er basert på kritisk vurdering ved hjelp av «sjekkliste for vurdering av en oversiktsartikkel» fra Helsebiblioteket.no. Vi anser kunnskapsgrunnlaget som pålitelig og det gir grunnlag for å foreslå verktøyet Objective structured assessment of technical skill (OSATS). Dette er et godt validert og lett tilgjengelig verktøy. Tiltak og kvalitetsindikatorer: Vi ønsker å implementere bruk av verktøyet OSATS ved det kirurgiske inngrepet sectio på avdeling for fødselshjelp ved Vestre Viken HF. For å følge opp utviklingen bruker vi som prosessindikator hvor mange ganger veilederen bruker OSATS i sin veiledning av LIS. Som resultatindikator vil vi bruke hvor trygge veilederen er på at LIS faktisk kan de kompetansemålene de skriver under på. Ledelse og organisering: For gjennomføring av forbedringsprosjektet opprettes det en prosjektgruppe bestående av en overlege (veileder) som har 20% stilling som utdanningsansvarlig ved gynekologisk seksjon og to LIS3-leger som skal begynne innføringen av verktøyet i løpet av høsten 2024. Konklusjon: Vi mener OSATS vil være et nyttig verktøy for at avdelingen skal komme i gang med en bedre struktur med sin LIS-evaluering, og oppfatter at avdelingen er motivert for å videreutvikle det initiale verktøyet etter hvert som erfaring bygges.en_US
dc.language.isonoen_US
dc.titleStandardisert verktøy for kompetansevurdering av LIS-leger i fødselshjelp og kvinnesykdommeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeGroup thesis
dc.creator.authorHolter, Marit
dc.creator.authorMohamad, Hodo
dc.creator.authorAbnar, Aiden
dc.creator.authorDunne, Cecilia Adele
dc.creator.authorZangani, Emmad
dc.creator.authorBülow, Anna-Kristi
dc.type.documentProsjektoppgaveen_US
dc.type.documentGruppeoppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata