Sammendrag
Denne oppgaven er en nærlesning av Thomas De Quincey Suspiria de Profundis (1845) og Luca Guadagninos Suspiria (2018). Jeg undersøker erindringen rolle i de respektive verkene, og hvordan den kommer til uttrykk i iscenesettelsen. I analysen av Suspiria de Profundis undersøker jeg forholdet mellom barnets usigelige oppleve og den voksne verbalisering. Jeg tar utgangspunkt i en av selvbiografiens sentrale scener, den unge De Quincey siste avskjed med sin døde søster. I Suspiria (2018) undersøker jeg hvordan filmens iscenesettelse, klipping og behandling av kropper, er en måte for filmen å nærme seg fortiden. Jeg sammenligner Suspiria med noen av Guadagninos tidligere filmer for å kunne peke på det spesifikke ved Suspirias iscenesettelse. Det står et traume sentralt i både boken og filmen som gjør det nærliggende å se dem oppimot hverandre. I det avsluttende kapittelet diskuterer noen berøringspunkter ved deres iscenesettelser, blant annet hvordan de begge beveger seg begge i sjiktet mellom tegn og språk, gjentagelsen som motiv og deres arbeid med parallellitet.