Hide metadata

dc.contributor.authorAasen, Simen
dc.date.accessioned2024-02-22T00:30:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAasen, Simen. Sukk fra dypet. Litterær og filmatisk iscenesettelse av erindring. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/108442
dc.description.abstractDenne oppgaven er en nærlesning av Thomas De Quincey Suspiria de Profundis (1845) og Luca Guadagninos Suspiria (2018). Jeg undersøker erindringen rolle i de respektive verkene, og hvordan den kommer til uttrykk i iscenesettelsen. I analysen av Suspiria de Profundis undersøker jeg forholdet mellom barnets usigelige oppleve og den voksne verbalisering. Jeg tar utgangspunkt i en av selvbiografiens sentrale scener, den unge De Quincey siste avskjed med sin døde søster. I Suspiria (2018) undersøker jeg hvordan filmens iscenesettelse, klipping og behandling av kropper, er en måte for filmen å nærme seg fortiden. Jeg sammenligner Suspiria med noen av Guadagninos tidligere filmer for å kunne peke på det spesifikke ved Suspirias iscenesettelse. Det står et traume sentralt i både boken og filmen som gjør det nærliggende å se dem oppimot hverandre. I det avsluttende kapittelet diskuterer noen berøringspunkter ved deres iscenesettelser, blant annet hvordan de begge beveger seg begge i sjiktet mellom tegn og språk, gjentagelsen som motiv og deres arbeid med parallellitet.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleSukk fra dypet. Litterær og filmatisk iscenesettelse av erindringnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-02-22T00:30:36Z
dc.creator.authorAasen, Simen
dc.date.embargoenddate2024-11-15
dc.rights.termsUtsatt tilgjengeliggjøring: Kun forskere og studenter kan få innsyn i dokumentet. Tilgangskode/Access code B
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsembargoedaccess


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata