dc.contributor.author | Aasen, Simen | |
dc.date.accessioned | 2024-02-22T00:30:36Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Aasen, Simen. Sukk fra dypet. Litterær og filmatisk iscenesettelse av erindring. Master thesis, University of Oslo, 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/108442 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en nærlesning av Thomas De Quincey Suspiria de Profundis (1845) og Luca Guadagninos Suspiria (2018). Jeg undersøker erindringen rolle i de respektive verkene, og hvordan den kommer til uttrykk i iscenesettelsen. I analysen av Suspiria de Profundis undersøker jeg forholdet mellom barnets usigelige oppleve og den voksne verbalisering. Jeg tar utgangspunkt i en av selvbiografiens sentrale scener, den unge De Quincey siste avskjed med sin døde søster. I Suspiria (2018) undersøker jeg hvordan filmens iscenesettelse, klipping og behandling av kropper, er en måte for filmen å nærme seg fortiden. Jeg sammenligner Suspiria med noen av Guadagninos tidligere filmer for å kunne peke på det spesifikke ved Suspirias iscenesettelse. Det står et traume sentralt i både boken og filmen som gjør det nærliggende å se dem oppimot hverandre. I det avsluttende kapittelet diskuterer noen berøringspunkter ved deres iscenesettelser, blant annet hvordan de begge beveger seg begge i sjiktet mellom tegn og språk, gjentagelsen som motiv og deres arbeid med parallellitet. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | Sukk fra dypet. Litterær og filmatisk iscenesettelse av erindring | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2024-02-22T00:30:36Z | |
dc.creator.author | Aasen, Simen | |
dc.date.embargoenddate | 2024-11-15 | |
dc.rights.terms | Utsatt tilgjengeliggjøring: Kun forskere og studenter kan få innsyn i dokumentet. Tilgangskode/Access code B | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.rights.accessrights | embargoedaccess | |