Sammendrag
Bakgrunn: Kommunikasjons- og interaksjonsvansker betraktes som sentrale utfordringer for mennesker med autismespekterforstyrrelse (ASF). Basert på teorien The Simple View of Reading er leseforståelse avhengig av to komponenter: adekvate ordavkodingsevner og tilstrekkelig språkforståelse. Med dette kan en anta at mennesker med ASF kan oppleve utfordringer, spesielt med tanke på komponenten som dreier seg om språkforståelse. Formål: Formålet med studien er å undersøke sammenhengen mellom språk- og leseevner hos norske barn og unge med ASF, slik det reflekteres i lærernes evalueringer av elevenes ferdigheter. Studien tar utgangspunkt i følgende problemstilling: • Hvordan gjenspeiles sammenhengen mellom språkevner og leseferdigheter hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse i lærerevalueringer? Denne artikkelbaserte masteroppgaven består av en kappe og en artikkel. Artikkelen er rettet mot tidsskriftet Spesialpedagogikk, og har følgende tittel: «Sammenhengen mellom språk- og leseevner hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse, en undersøkelse av lærerevalueringer». Metode: Studien følger et ikke-eksperimentelt design, i form av en tverrsnittstudie. Dataene som benyttes er hentet inn gjennom prosjektet «ASF:2-14 Barn med autismespekterforstyrrelse: utvikling og tiltak fra tidlig førskole- til skolealder». Utvalget består av 20 barn og unge med ASF i alderen 10-14 år. Med utgangspunkt i objektive målinger av reseptivt og ekspressivt språk, og subjektive målinger av lese- og språkrelaterte, ferdigheter er det gjennomført deskriptive analyser, korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser. Resultater: Analysene avdekket ingen statistisk signifikante sammenhenger mellom lærernes evaluering av leseferdigheter og målinger reseptivt og ekspressivt språk. Det ble imidlertid funnet statistisk signifikante sammenhenger mellom skriveferdigheter, norskferdigheter og de språkrelaterte evnene kommunikasjon, sosiale og muntlige ferdigheter. Konklusjon: Resultatene antyder at det eksisterer en viss sammenheng mellom språkevner og leseferdigheter hos denne gruppen, selv om noen av resultatene avviker fra tidligere forskning. Videre understreker studien viktigheten av videre forskning for å øke generaliserbarheten og validiteten av resultatene.