Hide metadata

dc.contributor.authorChristensen, Mari Moe
dc.date.accessioned2023-09-09T22:04:52Z
dc.date.available2023-09-09T22:04:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationChristensen, Mari Moe. Sammenhengen mellom språk- og leseevner hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse - En undersøkelse av lærerevalueringer. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104866
dc.description.abstractBakgrunn: Kommunikasjons- og interaksjonsvansker betraktes som sentrale utfordringer for mennesker med autismespekterforstyrrelse (ASF). Basert på teorien The Simple View of Reading er leseforståelse avhengig av to komponenter: adekvate ordavkodingsevner og tilstrekkelig språkforståelse. Med dette kan en anta at mennesker med ASF kan oppleve utfordringer, spesielt med tanke på komponenten som dreier seg om språkforståelse. Formål: Formålet med studien er å undersøke sammenhengen mellom språk- og leseevner hos norske barn og unge med ASF, slik det reflekteres i lærernes evalueringer av elevenes ferdigheter. Studien tar utgangspunkt i følgende problemstilling: • Hvordan gjenspeiles sammenhengen mellom språkevner og leseferdigheter hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse i lærerevalueringer? Denne artikkelbaserte masteroppgaven består av en kappe og en artikkel. Artikkelen er rettet mot tidsskriftet Spesialpedagogikk, og har følgende tittel: «Sammenhengen mellom språk- og leseevner hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse, en undersøkelse av lærerevalueringer». Metode: Studien følger et ikke-eksperimentelt design, i form av en tverrsnittstudie. Dataene som benyttes er hentet inn gjennom prosjektet «ASF:2-14 Barn med autismespekterforstyrrelse: utvikling og tiltak fra tidlig førskole- til skolealder». Utvalget består av 20 barn og unge med ASF i alderen 10-14 år. Med utgangspunkt i objektive målinger av reseptivt og ekspressivt språk, og subjektive målinger av lese- og språkrelaterte, ferdigheter er det gjennomført deskriptive analyser, korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser. Resultater: Analysene avdekket ingen statistisk signifikante sammenhenger mellom lærernes evaluering av leseferdigheter og målinger reseptivt og ekspressivt språk. Det ble imidlertid funnet statistisk signifikante sammenhenger mellom skriveferdigheter, norskferdigheter og de språkrelaterte evnene kommunikasjon, sosiale og muntlige ferdigheter. Konklusjon: Resultatene antyder at det eksisterer en viss sammenheng mellom språkevner og leseferdigheter hos denne gruppen, selv om noen av resultatene avviker fra tidligere forskning. Videre understreker studien viktigheten av videre forskning for å øke generaliserbarheten og validiteten av resultatene.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleSammenhengen mellom språk- og leseevner hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse - En undersøkelse av lærerevalueringernob
dc.title.alternativeThe relationship between language and reading abilities in children and adolescents with autism spectrum disorder – An investigation of teacher´s evaluations.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-10T22:00:07Z
dc.creator.authorChristensen, Mari Moe
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata