Hide metadata

dc.contributor.authorAfridi, Nazoo
dc.date.accessioned2023-09-08T22:03:35Z
dc.date.available2023-09-08T22:03:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAfridi, Nazoo. Mangfold og representasjon: En studie av fremstillinger av kjønn og muslimer i læreverk for faget religion og etikk (LK20).. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104714
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan de nye læreverkene i religion og etikk-faget har fremstilt kjønn og kjønnsroller i islam. Det er en overrepresentasjon av islam og muslimer i norske medier, og i tillegg fremstilles religionen ofte i et negativt lys. Dette resulterer i at stereotypier og fordommer opprettholdes, og sett i lys av Fagfornyelsen 2020 forventes det at elevene, gjennom religion og etikk-faget, skal utvikle evner til å, blant annet, håndtere meningsbrytning og respektere andre, uavhengig av kulturelle og religiøse og livssynsmessige bakgrunn. På denne bakgrunnen studerer jeg hvordan kjønn og kjønnsroller i islam er fremstilt i læreverkene. Jeg har analysert lærebøkene utgitt av Cappelen Damm og Aschehoug sammen med de digitale læringsressursene knyttet til disse bøkene, og i tillegg til dette har jeg også analysert fremstillingene i den digitale læringsarenaen NDLA. Selve analysen har vært en innholdsanalyse av læreverkene sett i lys av den utbredte diskursen om kjønn og islam i Norge, og mine funn viser at læreverkene reproduserer andregjøring av kvinnen ved å hovedsakelig fremstille den muslimske mannen som religiøs utøver. Denne andregjøringen nyanseres ved at den muslimske kvinnens rolle belyses gjennom et historisk perspektiv knyttet direkte til stiftelsen av islam som religion, og i tillegg i lys av endringer i muslimske samfunn i samtida. Læreverkene fremstiller religiøse kleskoder på måter som belyser en kompleksitet. Likevel behandles det som et tema som kun angår kvinner. LHBT+ blir i læreverkene behandlet som en egen kategori, men knyttes i liten grad til religiøst aktørskap. Dette prosjektet viser at de nye læreverkene, til tross for nyanseringer og viktige tillegg, fremdeles har rom for forbedring, og i denne rammen er det relevant å reise spørsmål om hvordan læreren velger å jobbe med det nye lærestoffet, og om deres valg påvirker hvordan kjønn og mangfold i islam fremstilles i klasserommet.nob
dc.language.isonob
dc.subjectReligion og etikk
dc.titleMangfold og representasjon: En studie av fremstillinger av kjønn og muslimer i læreverk for faget religion og etikk (LK20).nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-09T22:00:46Z
dc.creator.authorAfridi, Nazoo
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata