Sammendrag
Kompetanseutvikling har vært et tema i arbeidslivet i en årrekke, og det har blitt presentert en rekke Stortingsmeldinger og NOU-er og er et dagsaktuelt tema (NOU 2018: 2, 2018). Kompetansen ansatte besitter og hvordan den brukes og deles blir viktigere og viktigere for organisasjoners suksess og konkurransefortrinn (Jacobsen & Torsvik, 2019). Dette er en kvalitativ studie om motivasjon for læring hos 6 ansatte i en kunnskapsintensiv organisasjon i finansbransjen. Formålet med studien er å undersøke et lokalt arbeidsmiljø som påvirkes av et arbeidsliv i endring, og få en dypere innsikt i ansattes motivasjon for læring og kompetanseutvikling. Ansattes motivasjon for læring har forankring både i arbeidslivspedagogikken og i psykologien, og kan sammen belyse de ansattes holdninger og erfaringer rundt hvordan individuelle, sosiale og kontekstuelle faktorer spiller inn på motivasjon for læring.