Sammendrag
Hva skjer i en organisasjon når man innfører ny teknologi som forandrer de etablerte måtene å arbeide og samarbeide på? Hvilke endringer oppstår i arbeidsrutiner og – prosedyrer i store sosio-tekniske organisasjoner når innføring av elektronisk meldingsutveksling mellom fastlege og kommunal pleie- og omsorgstjeneste blir implementert. I feltarbeidet har jeg gjort undersøkelser relatert til om hvordan pilotprosjekt planlegges, gjennomføres og evalueres, både fra prosjektledelsen sentralt og i de lokale pilotene.
Feltarbeidet har vist at det er forskjell på teori og praksis i forbindelse med gjennomføringa v planlagt prosjekt i henhold til tidsskjema. Dette skyldes først og fremst en sprikende heterogenitet blant de sosiale aktørene i systemet for å få til samarbeide om fellesmål. Det var også forsinkelse i utvikling av teknologien.
Oppgaven er utført i forbindelse med aktiviteter i pilotkommunene Bergen og Arendal i ELIN-K prosjektet og fokuserer på samhandling i og mellom aktører i helsevesenet