Sammendrag
I denne masteroppgaven vil den til nå relativt ukjente kunstneren Birgit Hagens gryende kunstnerskap på 1940-tallet introduseres med utgangspunkt i de tre tekstilkollasjene Gamal gard, Sol og småjenter og Hester på stølen. Lysebotn. I oppgaven skisseres et historisk bakteppe for tekstilkollasjene. Kunsthistoriker Kay Wells presenterer i boken Weaving modernism, Postwar Tapestry Between Paris and New York tankegods som gir uttrykk for at det i modernismen har eksistert et dialogisk forhold mellom tekstilverk og maleri. Begreper presentert av Wells, som det tekstile og maleriske vokabular, og det vertikale og horisontale ved tekstilverk presenteres. I tillegg vil det gjøres en redegjørelse for okkupasjonstiden Hagen ved Statens Kvindelige Industriskole (heretter SKI) hvor Hagen utførte de tre tekstilkollasjene. Motivvalg blant kunstnere under andre verdenskrig vil også presenteres. Birgit Hagens selvbiografiske tekst Skisser fra en barndom (1948-1951) danner et inntrykk av hvordan det var å vokse opp i Vats i Ål kommune på begynnelsen av 1910-tallet. I oppgaven vil utdrag fra Skisser fra en barndom presenteres og leses inn i de tre tekstilkollasjene, med utgangspunkt i de psykoanalytiske begrepene reparasjon, identitet og kommunikasjon med utgangspunkt i Anthony Storr et al. og Harold M. Prohansky et. als begrepsbeskrivelse av stedsidentitet. Analysen diskuterer forholdet mellom verk og biografi. En tese er at verkene uttrykker Hagens barndom på godt og vondt, og at hun har restaurert aspekter ved sin fortid og integrert de i verkene. Andre teser er at verkene kan stå som uttrykk for Hagens sammensatte identitet, og at de fungerer som et alternativt talerør, hvor Hagen kan uttrykke seg til det fulle, men samtidig holde seg skjult. Verkene diskuteres også som uttrykk for Hagens stedsidentitet i skildring av flora og fauna, men også gjennom menneskene som hun knytter til Vats og oppvekst. Oppgaven søker å gi en introduksjonen av Birgit Hagens gryende kunstnerskap som både er nær kunstner og verk, samtidig som hennes kunstnerskap settes i en kunsthistorisk kontekst med utgangspunkt i Wells begreper og Hagens skoletid ved SKI.