dc.contributor.author | Velasquez, Ollie Minellie | |
dc.date.accessioned | 2022-09-09T22:02:55Z | |
dc.date.available | 2022-09-09T22:02:55Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Velasquez, Ollie Minellie. Developing Students’ Intercultural Competence in the L2 English Classroom. Master thesis, University of Oslo, 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/96467 | |
dc.description.abstract | Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke hvordan interkulturell kompetanse kan se ut i L2 engelskundervisning på ungdomstrinnet. Hovedmetoden som ble benyttet for å undersøke dette var kvalitativ videoobservasjon og transkripsjonsanalyse fra videoopptak av engelsktimer. Jeg har brukt videodata fra Linking Instruction and Student Experiences (LISE)-prosjektet ved Universitetet i Oslo (prosjektleder Lisbeth M. Brevik). Dataene består av 4 påfølgende engelsktimer fra én lærer på 10. trinn i norsk ungdomsskole. Dataene ble analysert for å illustrere hvordan de ulike komponentene av interkulturell kompetanse ble inkludert i L2 engelskundervisning. Analysen bygger på Byrams (1997) modell for interkulturell kompetanse som inkluderer komponentene kunnskap, ferdigheter, og holdninger. Dataene ble videre analysert for å identifisere hvilken type klasserominteraksjonsstrategier læreren bruker i klasserommet for å utvikle elevenes interkulturelle kompetanse. Å undersøke både hvordan læreren inkorporerer de ulike komponentene i interkulturell kompetanse og hans interaksjonsstrategier ga en mulighet til å se hvordan interkulturell kompetanse er representert i engelskundervisning. Funnene fra studien viser at den typen kunnskap som kom frem i kulturundervisningen var i form av en tidslinje over historiske hendelser, definisjon av begreper, og viktige individer i historien. Denne kunnskapen var først og fremst rettet mot «big C»-kultur og fokuserte på målspråksområdet i stedet for på elevenes egen kulturbakgrunn. Ferdigheter til å relatere var til stede i stor grad. Når det gjelder holdningskomponenten, var nysgjerrighet den mest fremtredende holdningen. Når læreren inkorporerte disse komponentene av interkulturell kompetanse, brukte han klasserominteraksjonsstrategier som utdypende spørsmål, parafrasering, og repetisjon for å vekke elevenes interesse og få dem til å reflektere. På bakgrunn av disse funnene, argumenterer jeg for at kunnskapskomponenten også bør inkludere menneskets oppførsel, skikker, og verdier for å hjelpe elevene til å forberede seg til interkulturelle møter. Dette er viktig med tanke på implementeringen av den nye læreplanen i engelsk LK20. Jeg argumenterer også for at forestillingen om «Self» eller elevenes egen kulturelle bakgrunn er viktig, og som sådan bør inkluderes i kulturundervisningen. Dette vil hjelpe elevene å bli bevisste på at det er forskjellige måter å se verden på. | eng |
dc.language.iso | eng | |
dc.subject | Intercultural Competence | |
dc.subject | culture | |
dc.title | Developing Students’ Intercultural Competence in the L2 English Classroom | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2022-09-10T22:00:30Z | |
dc.creator.author | Velasquez, Ollie Minellie | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-98962 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96467/7/Velasquez--Ollie--2022--Developing-Students-Intercultural-Competence.pdf | |