Abstract
Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke hvordan interkulturell kompetanse kan se ut i L2 engelskundervisning på ungdomstrinnet. Hovedmetoden som ble benyttet for å undersøke dette var kvalitativ videoobservasjon og transkripsjonsanalyse fra videoopptak av engelsktimer. Jeg har brukt videodata fra Linking Instruction and Student Experiences (LISE)-prosjektet ved Universitetet i Oslo (prosjektleder Lisbeth M. Brevik). Dataene består av 4 påfølgende engelsktimer fra én lærer på 10. trinn i norsk ungdomsskole. Dataene ble analysert for å illustrere hvordan de ulike komponentene av interkulturell kompetanse ble inkludert i L2 engelskundervisning. Analysen bygger på Byrams (1997) modell for interkulturell kompetanse som inkluderer komponentene kunnskap, ferdigheter, og holdninger. Dataene ble videre analysert for å identifisere hvilken type klasserominteraksjonsstrategier læreren bruker i klasserommet for å utvikle elevenes interkulturelle kompetanse. Å undersøke både hvordan læreren inkorporerer de ulike komponentene i interkulturell kompetanse og hans interaksjonsstrategier ga en mulighet til å se hvordan interkulturell kompetanse er representert i engelskundervisning. Funnene fra studien viser at den typen kunnskap som kom frem i kulturundervisningen var i form av en tidslinje over historiske hendelser, definisjon av begreper, og viktige individer i historien. Denne kunnskapen var først og fremst rettet mot «big C»-kultur og fokuserte på målspråksområdet i stedet for på elevenes egen kulturbakgrunn. Ferdigheter til å relatere var til stede i stor grad. Når det gjelder holdningskomponenten, var nysgjerrighet den mest fremtredende holdningen. Når læreren inkorporerte disse komponentene av interkulturell kompetanse, brukte han klasserominteraksjonsstrategier som utdypende spørsmål, parafrasering, og repetisjon for å vekke elevenes interesse og få dem til å reflektere. På bakgrunn av disse funnene, argumenterer jeg for at kunnskapskomponenten også bør inkludere menneskets oppførsel, skikker, og verdier for å hjelpe elevene til å forberede seg til interkulturelle møter. Dette er viktig med tanke på implementeringen av den nye læreplanen i engelsk LK20. Jeg argumenterer også for at forestillingen om «Self» eller elevenes egen kulturelle bakgrunn er viktig, og som sådan bør inkluderes i kulturundervisningen. Dette vil hjelpe elevene å bli bevisste på at det er forskjellige måter å se verden på.