Sammendrag
Likeverd og likestilling er sentrale verdier i den norske opplæringa (Opplæringslova, 1998). I dette ligger et mål om å gi alle elever likeverdige muligheter gjennom rettferdig fordeling av ressurser, støtte og tid i fagene. Likevel er det en signifikant kjønnsforskjell i valg av matematikktung realfaglig utdanning, og kvinner utgjør omtrent hver fjerde person i matematisk, naturfaglig og teknologiske (MNT) yrker i Norge (Foss, 2020). Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan noen av kvinnene som har valgt MNT-yrker har opplevd studiehverdagen, og hvordan deres valg av matematikktung realfaglig utdanning har blitt påvirket av sentrale faktorer som mestringsforventning, rollemodeller og likeverdig tilgang til realfag som utdanning og fagfelt. Dette undersøkes gjennom problemstillingen: I hvilken grad har kvinners mestringsforventning, likeverdig tilgang til undervisningen og gode rollemodeller påvirket deres valg og opplevelse av matematikktung realfaglig utdanning gjennom de siste 60 årene? Studiens utvalg består av 9 kvinner i alderen 26 til 82 år, fordelt i 3 generasjoner. Undersøkelsen er gjennomført som en induktiv semistrukturert intervjustudie der hver kvinne er intervjuet individuelt. Analysen er gjennomført tematisk. Hovedfunnene tyder på at kvinnenes valg og opplevelser har vært påvirket av deres mestringsforventninger, holdninger, interesser og relasjoner før og underveis i studiene. Særlig sentralt virker kvinnelige fellesskap ved studiested og fagfelt å være. Selvbeskyttende attribusjonsmønster og psykologisk selektivitet kan se ut til å ha påvirket kvinnenes selvverd og mestringsforventning i faget og utdanningen, i tillegg til at likeverdig tilgang til undervisning og fagfelt også kan ha vært av betydning.