Sammendrag
Denne oppgaven omhandler en studie med formål å undersøke hva som karakteriserer elev-elev-interaksjoner i henhold til begrepsbruken deres i et utforskende klasserom med høy kvalitet. Studien har benyttet videomateriale fra LISSI-studien, som studerer koblinger mellom undervisning i naturfag og hvordan elever engasjerer og lærer i faget. Her har samtalen mellom elever i klasserom fra 3 norske skoler blitt observert. Den metodiske tilnærmingen bygger på to eksisterende rammeverk som er blitt brukt for å få innsikt i hvordan elevenes samtaler ser ut i et utforskende klasserom. Det ene rammeverket ble benyttet for å se på karakteristikken av samtalene, der det skilles mellom produktive og ikke produktive samtaler, mens det andre rammeverket ble benyttet for å se på elevenes begrepsbruk i klasserommet. Resultatene av analysen viste at det er stor variasjon med tanke på hvordan samtalene så ut i et utforskende klasserom med høy kvalitet. Det var en tydelig overvekt av ikke-produktive samtaler i klasserommene, sammenlignet med de produktive samtalene. Det er også blitt observert et stort mangfold av måter elever bruker fagbegreper på i klasserommene, der det rangerer mellom ingen fagbegreper i samtalene frem til aktiv begrepsbruk som kan tyde på utvikling av begrepsforståelse. Oppsummert vil jeg vektlegge at god naturfagundervisning ikke har noe fasitsvar, og dermed har jeg kun trukket frem eksempler på hvordan undervisning med høy kvalitet kan se ut. Avslutningsvis blir årsaker for resultatene diskutert og reflektert. Her blir det trukket frem hvorvidt rammeverket benyttet for samtaleformer burde tilpasses ungdomstrinnet i større grad, for å fange opp mer produktive samtaler.