Abstract
Hensikten med denne kvalitative studien er primært å belyse hvordan det arbeides med innføringen av programmering i et 1T-klasserom etter den nye læreplanen i matematikk, og bidra til innsikt i hvordan implementeringen av programmering i matematikk 1T har foregått i praksis. I studien har jeg intervjuet én matematikklærer i 1T og observert hans matematikkundervisning med programmering første termin av skoleåret 2021/22. Funnene i denne studien viser at det er mulig å bruke programmering som et nyttig verktøy til å lære matematikk, men at arbeidet med å integrere programmering og «vanlig» matematikk i 1T-faget har vist seg å være utfordrende. Læreren betraktet det som for ambisiøst at elevene for dette årskullet jobber frem fullstendig kjørbare programmer i typiske problemstillinger som tas opp. Læreren valgte å nedprioritere undervisning av den tekniske arten, og heller fokusere på bruken til programmering i matematikk. Problemet med manglende elevkunnskaper om grunnleggende programmering gjorde det vanskelig å oppnå integrasjon mellom programmering og matematikk.
The purpose of this qualitative study is primarily to shed light on how work is done with the introduction of programming in a 1T classroom according to the new curriculum in mathematics and contribute to insight into how the implementation of programming in mathematics in upper secondary level has taken place in practice. In the study, I have interviewed one mathematics teacher and observed his mathematics lessons with programming during the first term of the school year 2021/22. The findings of this study show that it is possible to use programming as a useful tool to learn mathematics, but that the work of integrating programming and "ordinary" mathematics in the 1T subject has proved to be challenging. The teacher considered it too ambitious for the students in this year group to work out completely executable programs in typical issues that are addressed. The teacher chose to downplay teaching of the technical details related to coding, and rather focus on the use of programming in mathematics. The problem of lack of student knowledge about basic programming made it difficult to achieve integration between programming and mathematics.