Abstract
Det er ingen nyhet at vanskelige motiver og tabubelagt tematikk har blitt, og fremdeles blir, skildret i bøker for barn. Skandinavisk litteratur er kjent for å sprenge grensene for hva man forventer å finne av tematikk i barnelitteratur. Dette beror muligens på en utbredt idé om at det ikke er hva man skriver som er avgjørende, men hvordan man skriver det. Det er med utgangspunkt i denne idéen at jeg har valgt å ta for meg tre skandinaviske bildebøker for barn, både fra Norge, Sverige og Danmark, og analysere dem med formål om å kunne peke på ulike tilnærminger til formidling av tabubelagt tematikk til barn. Her vil begreper som blant annet fantastisk litteratur, metafor og allegori, barnesyn og «double»/ «dual address» bli vektlagt. Sistnevnte begreper viser til tekster der både barn og voksne blir adressert, noe jeg i denne avhandlingen ønsker å knytte til ulike lesninger av de relevante motivene, slik de blir formidlet. I tillegg til motivstudien, ønsker jeg også å lese bøkene i kontekst. Av den grunn vil avhandlingen også trekke inn resepsjonen knyttet til de ulike bøkene, for slik å kunne inkludere flere stemmer i diskusjonen.