Abstract
Formålet med denne studien har vært å belyse nyankomne elevers erfaringer med inkludering i velkomstklassen. Studien ønsker å utforske arbeidet med inkludering i velkomstklassen og tar utgangspunkt i elevenes egne personlige erfaringer. Studien setter søkelys på hvordan inkludering bli ivaretatt i forhold til sentrale dimensjoner innenfor inkludering som, organisatoriske-, faglig-/kulturell- og sosial tilrettelegging. Denne tematikken belyses med følgende problemstilling: «Hvordan erfarer nyankomne elever i velkomstklassen inkludering på skolen?» For å belyse nyankomne elevers erfaringer med inkludering har vi valgt å benytte oss av en kvalitativ metode med et fenomenologisk perspektiv. En slik metode vil være med på å få frem informantenes egne erfaringer, og gi oss innsikt i viktige faktorer som er vesentlige for deres erfaringer med inkludering. For å samle inn det empiriske materialet, som dannet et viktig grunnlag for analysen, utførte vi tre intervjuundersøkelser med elever fra velkomstklassen. Funnene fra studiet viser til at elevene ikke deler bygning med andre elever på skolen. To av de tre informantene har aldri hatt undervisning med andre elever i ordinær klasse. Elevene har gode relasjoner innad i velkomstklassen, men ingen av elevene er venn med noen andre elever utenfor velkomstklassen. Elevene uttrykker utfordringer knyttet til språk, og elevene har en oppfatning om at det å lære seg norsk er viktigst, og det går på bekostning av deres faglige utvikling. Derimot uttrykker elevene at de skjønner hvor viktig det er å lære norsk for at de skal kunne ta del i fellesskapet. Elevene uttrykker at de stort sett er fornøyde i velkomstklassen, selv om blandinger av ulike aldersgruppe kan føre til at man føler seg mindre inkludert. Alle elevene viser en forståelse og takknemlighet for å kunne gå på skole og lære seg norsk. Det virker som om elevenes subjektive forståelse av inkludering som et begrep, dreier seg om hvorvidt de trives og at de får gå på skole. På bakgrunn av denne forståelsen av begrepet, erfarer elevene i velkomstklassen inkludering innad i velkomstklassen, men ikke på skolen.