Sammendrag
Denne studien dreier seg om barns forståelse av mobbing. Undersøkelsen er utført med et mål om å supplere forskningsfeltet med kunnskap og innsikt fra et nytt perspektiv. Masteroppgaven er skrevet i tilknytning til forskningsprosjektet “Inkluderende praksiser” ved Institutt for Spesialpedagogikk på Universitet i Oslo. Formålet med masteroppgaven er å få innsikt i og belyse barns opplevelse og forståelse av mobbing. Problemstillingen som blir undersøkt lyder: Hvordan forstår barn mobbing? Med utgangspunkt i problemstillingen opererer studien med to forskningsspørsmål: 1) Hva legger barn i begrepet mobbing? og 2) I hvilken grad har barn innsikt i egen og andres opplevelse av mobbing? Det ble valgt en fenomenologisk tilnærming, og innsamlingen av data ble gjort gjennom kvalitative semistrukturerte intervjuer. Utvalget bestod av seks elever i syvende klasse fra en skole på Østlandet. Denne skolen fikk vi tilgang til gjennom prosjektet “Inkluderende praksiser”. Med utgangspunkt i hvem som ønsket å delta, ble det valgt ut tre jenter og tre gutter som informanter. Etter innsamlet data ble intervjuene transkribert og analysert. Gjennom tematisk analyse ble det utledet tre hovedkategorier: 1) forståelse av mobbing, 2) årsaker til mobbing og 3) utestenging. Disse tre temaene ble utgangspunktet for strukturen i resultatkapittelet. Resultatene fra intervjuene belyser at mobbing, også blant barn, er et vanskelig begrep som forstås forskjellig. Ikke uventet hadde flere av informantene meninger som langt på vei stemmer overens med utarbeidede definisjoner, noe som kan vise til at mye av det de vet om mobbing er tillært. Imidlertid ga informantene ikke et entydig bilde - det var både noe uenigheter mellom barna, og de hadde også motstridende utsagn i forhold til seg selv. Elevene hadde et snevert syn på mobbing, men viste likevel en viss forståelse for at mennesker er ulike og tåler forskjellig. Deres beskrivelser belyser hva de tenker er greit og ikke greit å gjøre mot andre, og hva det er greit og ikke greit at andre gjør mot dem. Informantene var opptatt av at mobbing er mer enn negative handlinger som blir utført med intensjon om å skade, og trakk frem at tull kan være mobbing. Videre kom det frem at noen ikke regnet utestenging som mobbing, mens andre var åpne for at det kan bli det, gitt visse premisser. Elevene forsøkte å forklare grensene mellom inkludering, utestenging og mobbing, noe som viste seg å være utfordrende.