Abstract
Internkontrollregler i den nye kommuneloven av 2018 trådte i kraft 1. januar 2021. Formålet med lovendringen er å gjøre internkontrollregelverket bedre, enklere og tydeligere. Temaet for denne oppgaven er internkontrollkravet i kommuneloven § 25-1. Internkontrollbestemmelsen oppstiller en plikt for kommuner (og fylkeskommuner) å føre kontroll med hele administrasjonens virksomhet for å sikre for at lover og forskrifter følges (regeletterlevelse). Kommuneloven § 25-1 lovfester de mest sentrale kravene for internkontroll, og oppstiller et minstekrav til kommunenes internkontroll. Jeg har i denne oppgaven redegjort for og analysert bestemmelsens innhold, og undersøkt om bestemmelsen følges i kommunenes praksis. Jeg har foretatt en empirisk analyse av praktisering av regelen i utvalgte kommuner. Grunnlaget for denne analysen er rapporter fra statlige nasjonale tilsyn i grunnskolen og i barneverntjenesten, samt forvaltningsrevisjoner. Rammene for denne oppgaven har ikke gitt mulighet til å gjøre så omfattende undersøkelser av praksis at resultatene kan generaliseres. Formålet har vært å få kunnskap om hvordan regelverket fungerer på kommunenivå, og hvordan enkelte kommuner ivaretar internkontrollplikten etter de nye internkontrollreglene.