Sammendrag
I denne verden som styres stadig mer av data og hvor vi alle bruker mye tid hver eneste dag foran PC-en, ville det vært veldig tidsbesparende hvis vi kunne brukt PC for å finne ut ønskede informasjon på lettest mulig måte uten å bruke altfor lang tid. Til nylig overføringsmedier var bare fjernsyn og radioprogrammer, film, video, og grafisk kunst i form av magasiner og aviser, men samtidig med den store teknologiske utviklingen innenfor data bransjen, WWW også begynner å bli et populært medium for kommunikasjon. WWW er kommet frem som en ny informasjonsforsyner midt i 1990. og er blitt populært verdensrundt fordi det er en teknologi som muliggjør produksjon og distribusjon. Mye forskning finnes angående virkningene av overføringsmedier på seere, og hvordan offentligheten bruker massemedier for deres egne formål, men det fortsatt gjøres ikke nok forskning på effektivitet av budskap presentert på WWW med sine visuelle deler (farger, grafikk, tekstur, tekst formaterer, ikoner). Med denne oppgaven undersøkes det om utforming med visuelle elementer i en WWW presentasjon bidrar til større forståelse av budskapet presentert på WWW sammenliknet med bruk av andre elementer, for eksempel, ren tekst. Fordi WWW er brukt for å overføre informasjoner og presentere budskap til brukere, det er viktig å finne ut om denne prosessen kan kobles til utforming av visuelle elementer i forhold til de som brukes daglig ved bruk av tradisjonelle overføringsmedier. Spørsmålet her er hvordan og på hvilken måte kan den nyttige informasjonen overføres og presenteres til brukeren ved bruk av visuelle representasjoner og hvordan brukeren reagerer på dem? Et forsøk for å svare på dette spørsmålet er blitt gjort ved å prøve å se etter brukerens oppførsel på nettet ved bruk av DESK programvaren, samt prøve å finne ut om det er sammenheng mellom design av visuelle representasjoner; visuell immediacy, visuell impetus, visuell impedance og brukerens oppførsel på nettet.