Abstract
En utfordring med å lage IT-systemer er å lage dem slik at de blir
best mulig tilpasset til hvordan virksomheten fungerer. Hvordan
virksomheten fungerer beskrives gjennom dens
forretningsprosesser, organisasjonsstruktur, ressurser og
forretningsregler. For å tilpasse et IT-system til en bedrift kan det
være en god hjelp å lage modeller av virksomheten, i hvert fall av den
delen av virksomheten hvor IT-systemet vil ha en innvirkning, eller de
delene av virksomheten som påvirker IT-systemet. Det å gjøre
virksomhetsmodellering er noe som har eksistert lenge, og det finnes
utallige metoder og modelleringsspråk for å lage en modell av
virksomheten. Disse modellene har til nå ikke blitt brukt noe særlig
videre for å spesifisere arkitekturen til et IT-system.
Forretningsregler må håndteres i et IT-system, fordi dette er regler
som endres ofte. Spørsmålet er bare hvordan denne håndteringen kan
effektiviseres. Ved å separere reglene i en egen komponent vil
regelhåndteringen effektiviseres fordi en komponent er enklere å
vedlikeholde enn å finne igjen alle reglene innbakt i andre
komponenter. Forretningsregler skal identifiseres
på virksomhetsmodelleringsnivå, fordi kunnskapen om disse reglene er
det forretningsfolk som sitter inne med.
Denne oppgaven ser på hvordan virksomhetsmodellering kan brukes for å
spesifisere IT-systemer og hvordan forretningsregler kan skilles ut
som en egen komponent. Først evalueres eksisterende løsninger for å
se om det er mulig å bruke dem til dette. Deretter introduseres en metode
som kan møte de utfordringene som beskrevet innledningsvis, i den grad
eksisterende løsninger ikke strekker til.
I oppgaven er det evaluert ulike metoder og modelleringsspråk for å
lage virksomhetsmodeller, to språk for å gjøre modelltransformasjoner,
og i tillegg er det sett på noen metoder for å lage
arkitekturmodeller. Metoden Regel- og modelldrevet metode (REMO) som
er introdusert foreslår en måte å transformere deler av
virksomhetsmodellen til arkitekturmodell.