Sammendrag
Målet med oppgaven var å undersøke hvordan fjernundervisning og datakonferansesystemer (DKS) kan kombineres, og danne et nytt fjernundervisningskonsept. Utfordringer her lå i å finne ut hvilke tilpasninger som bør gjøres i hhv fjernundervisningsmodellen og DKS for at sluttproduktet skal kunne tilby studentene en meningsfylt læringsprosess.
Oppgaven fokuserer på to hovedproblemstillinger:
1. Hvordan tilpasse fjernundervisningen til et eksisterende DKS?
2. Hvordan tilpasse et DKS til fjernundervisningen?
Våren '89 innførte NKS Høgskole bruk av datakonferansesystemet PortaCOM i fjernundervisningen. NKS Høgskole var en av de to første undervisningsinstitusjonene i Norge som tok i bruk DKS i undervisningen. Oppgaven evaluerer og baseres på forsøket dette første semesteret. I tillegg til studier og testing av PortaCOM og andre DKS ble det gjennomført en intervjuundersøkelse av studenter og lærere.
Konklusjonen viser at DKS har potensiale for bruk i fjernundervisningen. Bruk av DKS bidro til at studentene og faglærerne fikk mer kontakt med hverandre enn ved tradisjonelle fjernundervisningsmodeller. Oppgaven påpeker forbedringer som kan gjøres i hhv undervisningsmodell, derav å sørge for at lærerne har en mer aktiv rolle i DKS. Oppgaven påpeker også forbedringer som kan gjøres i DKS, derav skjermorientert editering framfor linjeorientert og støtte for å kunne rette "med rødblyant" i den elektroniske besvarelsen. I tillegg må forbedringer gjøres for å unngå at studentene bruker tid på tekniske problemer rundt oppkobling via modem og filoverføring.