Sammendrag
Sammendrag
Dette er en lang masteroppgave skrevet ved Institutt for Informatikk på Universitetet i Oslo.
Oppgaven omhandler fotobransjen og den omstillingsprosessen bransjen har måttet gå igjennom i overgangen fra filmbasert til digitalkamera, med et fokus utviklingen av elektroniske/programvarebaserte fototjenester på nett.
Ny teknologi har bidratt til at nye aktører har fått tilgang på et marked som de tidligere ikke var konkurransedyktige i. Digitalkameraet ga oss en kobling til datamaskinen og Internett. Med Internett kom muligheten for bedrifter å tilby en rekke tjenester på nett. Jeg har sett nærmere på to fotobedrifter, en veletablert i tiden før digitalkameraet, og en som startet opp ved å utnytte ny teknologi til å komme inn i et allerede eksisterende marked. Jeg har hovedsakelig konsentrert meg om bedriftenes systemutviklingsprosess og hvordan de har arbeidet med å minske gapet mellom brukere og utviklere. Samtidig har jeg også sett nærmere på konkurransesituasjonen mellom bedriftene.
Resultatet fra studiet av casene tyder mye på at systemutviklingskonteksten, utvikling av elektroniske/programvarebaserte tjenester på nett, krever lansering av tjenestetilbudet før brukerne kan bli involvert i utviklingsprosessen. Årsaken er at Internett skaper muligheter for å ha kunder overalt i verden. Denne muligheten er en større utfordring i arbeidet med å inkludere brukerne fordi man ikke enkelt kan identifisere disse. For det andre er ikke enkelt å få brukerne til å ta del i systemutviklingsprosessen selv etter at de er identifisert. Ved lansering av systemet kan de forskjellige brukerne teste ut tjenestetilbudet og gi tilbakemeldinger. Justeringer i systemet blir deretter utført i tråd med brukernes ønsker.