Hide metadata

dc.contributor.authorHallingskog-Hujala, Helle Merethe Sætre
dc.date.accessioned2022-05-13T22:02:12Z
dc.date.available2022-05-13T22:02:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHallingskog-Hujala, Helle Merethe Sætre. Undersøkelser og konservering av et oljemaleri på lerret. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/94031
dc.description.abstractOppgaven omhandler undersøkelser og konservering av et oljemaleri på lerret, som er en del av Thaulow-samlingen ved Drammens Museum. Maleriet måler i dag 100 cm x 76 cm og er oppspent på en sekundær blindramme av eik, men det mangler pynteramme. Da maleriet ankom studentatelieret var motivet i stor grad tilslørt av støv og smuss, hadde misfarget og glansfull ferniss og et utpreget krakeleringsmønster. Oppgavens hovedproblemstilling ble å gjøre motivet mer lesbart for betrakteren. Andre målsetninger i oppgaven var også å forsøke å etablere noe av maleriets historikk, med det formål om å bidra til å øke maleriets verdi som kulturhistorisk gjenstand. Det var også en forutsetning at de utførte undersøkelsene og inngrepene skulle være forenlige med etiske prinsipper i konservering, som minimale inngrep og mulighet for re-behandling. For å undersøke de originale og sekundære materialene og tilstanden på disse, ble det utført ikke-invaderende undersøkelser (for eksempel fotoanalyser, røntgen og pXRF-undersøkelser), mikro- invaderende (tverrsnitt) og invaderende (trådprøver) samt noen mikro-destruktive undersøkelser (fiberanalyser). Gjennom arkiv- og litteratursøk ble resultatene av undersøkelsene tolket, og ut fra dette kunne det bestemmes nødvendige konserveringsinngrep. I tillegg til strukturelle inngrep som hadde som formål å stabilisere maleriet og forsinke nedbrytning, ble rensingen av ferniss og overmalinger en sentral del av behandlingen. Rensingen kunne i stor grad fjerne de sekundære overflatefenomenene som tilslørte motivet. Visuell re-integrering innebar deretter ny fernissering med en mindre glansfull ferniss og retusjering av fargetap. Utbedring av farge-oppskallinger var også medvirkende til at krakeleringsmønsteret ble mindre synlig, slik at overflaten kunne oppfattes mer helhetlig og mindre oppbrutt.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleUndersøkelser og konservering av et oljemaleri på lerretnob
dc.title.alternativeInvestigations and conservation of an oil painting on canvaseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-05-14T22:00:59Z
dc.creator.authorHallingskog-Hujala, Helle Merethe Sætre
dc.identifier.urnURN:NBN:no-96575
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/94031/1/Hallingskog_Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata