dc.contributor.author | Hallingskog-Hujala, Helle Merethe Sætre | |
dc.date.accessioned | 2022-05-13T22:02:12Z | |
dc.date.available | 2022-05-13T22:02:12Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Hallingskog-Hujala, Helle Merethe Sætre. Undersøkelser og konservering av et oljemaleri på lerret. Master thesis, University of Oslo, 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/94031 | |
dc.description.abstract | Oppgaven omhandler undersøkelser og konservering av et oljemaleri på lerret, som er en del av Thaulow-samlingen ved Drammens Museum. Maleriet måler i dag 100 cm x 76 cm og er oppspent på en sekundær blindramme av eik, men det mangler pynteramme. Da maleriet ankom studentatelieret var motivet i stor grad tilslørt av støv og smuss, hadde misfarget og glansfull ferniss og et utpreget krakeleringsmønster. Oppgavens hovedproblemstilling ble å gjøre motivet mer lesbart for betrakteren. Andre målsetninger i oppgaven var også å forsøke å etablere noe av maleriets historikk, med det formål om å bidra til å øke maleriets verdi som kulturhistorisk gjenstand. Det var også en forutsetning at de utførte undersøkelsene og inngrepene skulle være forenlige med etiske prinsipper i konservering, som minimale inngrep og mulighet for re-behandling. For å undersøke de originale og sekundære materialene og tilstanden på disse, ble det utført ikke-invaderende undersøkelser (for eksempel fotoanalyser, røntgen og pXRF-undersøkelser), mikro- invaderende (tverrsnitt) og invaderende (trådprøver) samt noen mikro-destruktive undersøkelser (fiberanalyser). Gjennom arkiv- og litteratursøk ble resultatene av undersøkelsene tolket, og ut fra dette kunne det bestemmes nødvendige konserveringsinngrep. I tillegg til strukturelle inngrep som hadde som formål å stabilisere maleriet og forsinke nedbrytning, ble rensingen av ferniss og overmalinger en sentral del av behandlingen. Rensingen kunne i stor grad fjerne de sekundære overflatefenomenene som tilslørte motivet. Visuell re-integrering innebar deretter ny fernissering med en mindre glansfull ferniss og retusjering av fargetap. Utbedring av farge-oppskallinger var også medvirkende til at krakeleringsmønsteret ble mindre synlig, slik at overflaten kunne oppfattes mer helhetlig og mindre oppbrutt. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | Undersøkelser og konservering av et oljemaleri på lerret | nob |
dc.title.alternative | Investigations and conservation of an oil painting on canvas | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2022-05-14T22:00:59Z | |
dc.creator.author | Hallingskog-Hujala, Helle Merethe Sætre | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-96575 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/94031/1/Hallingskog_Masteroppgave.pdf | |