Abstract
Oppgaven omhandler undersøkelser og konservering av et oljemaleri på lerret, som er en del av Thaulow-samlingen ved Drammens Museum. Maleriet måler i dag 100 cm x 76 cm og er oppspent på en sekundær blindramme av eik, men det mangler pynteramme. Da maleriet ankom studentatelieret var motivet i stor grad tilslørt av støv og smuss, hadde misfarget og glansfull ferniss og et utpreget krakeleringsmønster. Oppgavens hovedproblemstilling ble å gjøre motivet mer lesbart for betrakteren. Andre målsetninger i oppgaven var også å forsøke å etablere noe av maleriets historikk, med det formål om å bidra til å øke maleriets verdi som kulturhistorisk gjenstand. Det var også en forutsetning at de utførte undersøkelsene og inngrepene skulle være forenlige med etiske prinsipper i konservering, som minimale inngrep og mulighet for re-behandling. For å undersøke de originale og sekundære materialene og tilstanden på disse, ble det utført ikke-invaderende undersøkelser (for eksempel fotoanalyser, røntgen og pXRF-undersøkelser), mikro- invaderende (tverrsnitt) og invaderende (trådprøver) samt noen mikro-destruktive undersøkelser (fiberanalyser). Gjennom arkiv- og litteratursøk ble resultatene av undersøkelsene tolket, og ut fra dette kunne det bestemmes nødvendige konserveringsinngrep. I tillegg til strukturelle inngrep som hadde som formål å stabilisere maleriet og forsinke nedbrytning, ble rensingen av ferniss og overmalinger en sentral del av behandlingen. Rensingen kunne i stor grad fjerne de sekundære overflatefenomenene som tilslørte motivet. Visuell re-integrering innebar deretter ny fernissering med en mindre glansfull ferniss og retusjering av fargetap. Utbedring av farge-oppskallinger var også medvirkende til at krakeleringsmønsteret ble mindre synlig, slik at overflaten kunne oppfattes mer helhetlig og mindre oppbrutt.