Sammendrag
Bruken av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) står sentralt
for læring og utvikling i skolen i dag. Stadig flere arbeidsplasser har
behov for arbeidstagere som behersker IKT, og det er derfor viktig at
skolen kan gi sine elever den nødvendige bakgrunnen. Forskning har vist
at pedagogisk riktig bruk av IKT øker både motivasjonen og læringslysten
til elever, og det har vist seg at elever ved skoler som benytter IKT
integrert i fagene oppnår bedre resultater. Dette begrunnes blant annet
med at man med IKT kan legge til rette for varierte læringsformer og
tilpasset undervisning. Derfor sikter læreplanverk og andre offentlige
planer som «Program for digital kompetanse 2004 - 2008» mot det mål at
IKT skal integreres stadig mer i undervisningen, og at alle elever skal
få en grunnleggende «digital kompetanse».
Skolelinux er en IKT-løsning beregnet for bruk i skolen og har fått mye
omtale i mediene de siste par årene. Skolelinux har tatt opp
konkurransen med blant andre Microsoft om å levere en komplett
IKT-løsning til skolen som skal tilfredsstille kravene som er framstilt
i læreplanverk og andre offentlige planer for skolen. Men kan Skolelinux
gi en god nok IKT-løsning for bruk i skolen i dag?
Gjennom analyse av bakgrunnsteori for bruk av IKT-løsninger i skolen,
tidligere forskning på feltet samt innhenting av erfaringer fra den
faktiske bruken av IKT-løsninger i skolen, har jeg undersøkt om
Skolelinux gir en god nok løsning for bruk i skolen.
Resultatene viser at det sannsynligvis ikke er noen IKT-løsning, eller
sammensetning av IKT-løsninger, for bruk i skolen som tilfredsstiller
alle kravene som er satt fram i plandokumenter og læreplanene. Det viser
seg dog at begge de nevnte alternativene har sine fordeler. Fordelene
med Microsoft Windows-baserte løsninger som kommer frem, er at det for
denne plattformen er utviklet mest programvare som er rettet mot bruk i
skolen. Det viser seg også at stadig mer av programvaren som brukes i
undervisning og skolearbeid blant elevene, er nettbasert. Det vil si at
de fleste IKT-løsninger som har en vanlig nettleser som i tillegg
støtter blant annet Macromedia Flash og Java, vil kunne benytte disse
programmene. Når det gjelder Skolelinux er det først og fremst
mulighetene til å spare penger som tiltaler skoler og kommuner som har
tatt i bruk IKT-løsningen. Flere skoler sier de har spart betydelig
beløp samtidig som de har fått høyere PC-tetthet på
skolen. Hovedgrunnene som oppgis er at Skolelinux er enklere å drifte,
samtidig som kravene til maskinvare er lavere enn hos
alternativet. Muligheten til å benytte fri programvare uten
lisenskostnader, samt et godt brukermiljø med mange steder å få hjelp,
er også fordeler som Skolelinux-skoler fremhever.
Siden Skolelinux-løsningen er med på å redusere driftskostnadene, er
denne løsningen med på at skoler kan nå flere av målene for IKT i
skolen. Det er dog fortsatt ting som kan forbedres i løsningen. Et bedre
tilpasset stordriftskonsept med integrering mot eksisterende løsninger
er viktig å få på plass. Jeg vil si at Skolelinux i dag gir en god
IKT-løsning for bruk i skolen, men for å oppnå større spredning er det
sannsynlig at flere kommersielle tilbydere av Skolelinux-løsninger må på
plass. Dette vil være med på å lette både tilgangen til innkjøp og
installasjon av løsningen, men også til driftstjenester som er viktig for
at større kunder som hele kommuner i det hele tatt kan vurdere løsningen.