Sammendrag
I denne oppgaven vurderes videoredigeringssystemer, videokodeker og
protokoller opp mot hverandre og et system basert på åpen kildekode,
som tar video fra en maskin på nettet og redigerer videostrømmen i
sanntid, utvikles.
Med et system for redigering av sanntidsvideo over et nettverk menes
her et system hvor sanntidsvideo sendes fra et kamera koblet til en
maskin over et nettverk til en annen maskin som redigerer og viser
video umiddelbart uten mellomlagring. Tenkte bruksområde er
videoeffekter på en konsert, overvåkingskamera eller videokonferanse i
visualiseringsrom.
Oppgaven legger vekt på problemer som introduseres når video skal
overføres gjennom ett nettverk, som valg av protokoller for
overføring, båndbredekrav og forsinkelse. Disse problemene løses ved å
se på tilgjengelige systemer. Forskjellige kodeker er testet opp mot
hverandre ved å bruke dem til komprimering av videostrømmer fra
tjeneren til videoredigeringsprogrammet. Båndbreddebruk og forsinkelse
er målt, kvalitet og ressursforbruk vurdert.
Graphics Environment for Multimedia (GEM) er et videoredigeringssystem
for sanntidsvideo til Pure Data (PD), som gir brukeren stor
frihet til å kombinere forskjellige objekter til å lage kunstneriske
oppsett eller annen behandling av video. GEM brukes i dag av flere
kunstnere. Å kunne redigere video direkte fra nett i GEM åpner for nye
og spennende muligheter.
QuickTime Broadcaster og QuickTime Streaming server er en kraftig
kombinasjon som muliggjør enkelt oppsett av videotjener med ulike
kodeker. En rekke innstillinger er endret og en kombinasjon
som gir lav forsinkelse er funnet, særlig ved bruk av MJPEG som
kodek i Broadcaster.
Gjennom arbeidet med oppgaven er det erfart at utvikling med systemer
basert på åpen kildekode kan være vanskelig grunnet manglende
dokumentasjon og manglende implementasjon. Vurdering av systemer
basert på åpen kildekode med tanke på videre utvikling er vanskelig
fordi det er vanskelig å bedømme kvaliteten på koden før den blir
forsøkt brukt. Selv om selve systemet har mange brukere kan den
ønskede funksjonaliteten være mangelfull dersom denne er lite brukt.
Det er også erfart at det finnes bra systemer basert på åpen
kildekode, hvor koden er ryddig, velprøvd og utviklerne er mer enn
villige til å hjelpe dersom problemer oppstår, ved å ta imot
tilbakemeldinger og prøve å finne løsninger på problemene.