Sammendrag
Video og audio krever som vanlig stor båndbredde og kan bidra til å
skape metning på nett. Høykvalitetsvideo eller -audio tar mer båndbredde enn de som er av lavkvalitet. Så en måte å lette trafikkpåtrykk i mette nettverksnoder på er å konvertere video/audio fra høy kvalitet til lavere kvalitet før de sendes til svitsjefabrikken.
Videre er det slik at i en multikastforbindelse kan det hende at deltakerne ønsker å motta video/audio i forskjellig format fordi de har forskjellig linkkapasitet eller video/audio-maskinvare. Ønsker mottakerne video/audio i forkjellig format, må senderen sende dem disse. Men dette vil ikke gå siden i en multikastforbindelse
sender senderen bare en datastrøm, og denne blir så multikastet
til mottakerne. En kan da tenke at en bare lar mottakerne motta den originale video/audio-strømmen og det er opp til hver enkel av dem om de skal konvertere dataene eller ikke. Men dette vil ikke fungere bra for de mottakerne som ikke har nok båndbredde som den originale strømmen krever. En bedre løsning er å konvertere video/audio på nettet.
Av ovennevnte grunner er det ønskelig å ha prosesseringselementer
plassert i nettverksnoder for å konvertere audio/videostrømmer.
Med andre ord trenges det media-gateway på nettet. For at dette skal kunne realiseres, trenges det prosesseringselementer, og
nettverksnoder (svitsjer eller ruter) der prosesseringselementene kan installeres i. WUGS (Washington University Gigabit Switch, er en eksperimentell høyhastighets ATM-svitsj lagt i Washington University
i St. Louis i USA} og SPC (SPC er et kort og det fungerer som en datamaskin. Det er spesielt konstruert til å installeres og kjøres i WUGS.) er henholdsvis en slik nettverksnode og et slikt prosesseringselement. Med SPC installert i WUGS kan data behandles mens de er på vei gjennom nettet. I denne oppgaven skal jeg bruke ett SPC, installert i en WUGS, til å konvertere audio fra høy kvalitet til lavere kvalitet for å lette trafikkpåtrykk
på nettet, det vil si i WUGS-en.