Abstract
Tema for denne oppgaven er videonavigasjon som samler begrepene
interaksjon, brukbarhet og digital video. Målet er å se på hvordan man
oppnår god brukbarhet ved videonavigasjon i interaktive
webapplikasjoner.
I oppgaven blir to prosjekter fra InterMedia på Universitet i Oslo
vurdert. Ballectro er et ferdigstilt prosjekt som er vurdert ved hjelp
av brukerforsøk, hvor det er benyttet tenk høyt teknikk. Forsøkene ble
videofilmet slik at man kunne finne interessante situasjoner og
analysere disse.
Det er også gjort intervjuer med utviklere på prosjektet Digitale
LæringsCase som var midt i utviklingsfasen. Her fikk man innblikk i
utfordringene knyttet til utviklingen av en interaktiv webapplikasjon
og de valg som ble gjort for å lage god brukbarhet ved
videonavigasjon.
I oppgaven brukes virksomhetsteori som rammeverk for å analysere,
forstå og forklare brukbarheten knyttet til
videonavigasjon. Oppgaven gir en gjennomgang av virksomhetsteori og
diskuterer denne i forhold til begreper om brukbarhet og interaksjon.
Oppgaven konkluderer med en modell for bruk i analyse av brukbarhet og
at det er et behov for standarder og konvensjoner innen
videonavigasjon.